Chat med oss Kundeservice

Søk om avdragsfrihet på lånet ditt

Bekymrer du deg for økonomien din eller har midlertidige økonomiske utfordringer som følge av Koronaviruset kan du søke om avdragsfrihet på boliglånet eller forbrukslånet.  

Avdragsfrihet for boliglånet

Avdragsfrihet betyr at du over en periode (for eksempel 6 mnd) kun betaler renter og ikke avdrag på lånet. Løpetiden på lånet vil bli det samme, men du vil da betale litt høyere avdrag etter den avdragsfrie perioden er over. 

Du finner søknadsskjema for avdragsfrihet på boliglån under "Låne" i nettbanken (ikke tilgjengelig i mobilbanken). Fyll gjerne inn flere detaljer om hvorfor du søker i kommentarfeltet i søknaden. Slik kan vi lettere ta en helhetlig vurdering søknaden din. Du vil få svar på SMS og i digital postkasse i nettbanken i løpet av noen få dager.

Dersom du har mulighet, anbefaler vi at du betaler noe av avdragene i perioden. Det kan du sette opp selv i nettbanken og du finner det under «Låne» i nettbanken som «Ekstra innbetaling på lån».

Har du allerede avdragsfrihet kan vi ikke innvilge ny periode før etter siste avdragsfrie forfall er betalt. Du kan da legge inn søknad i nettbanken. Vi behandler disse søknadene løpende, så du trenger ikke å bekymre deg for behandlingstid. 

Hvem kan søke om avdragsfrihet?

Du kan søke om å få innvilget en avdragsfri periode dersom lånet ditt er innenfor 60% av boligens verdi. Et annet alternativ er å søke om forlengelse av lånets løpetid. Da vil du få lavere månedlige kostnader.  

Slik søker du avdragsfrihet for ditt forbrukslån

Ønsker du avdragsfrihet på forbrukslånet kan du søke om dette her. Søk avdragsfrihet for ditt forbrukslån  

Vi er her for deg

Vi i Nordea Direct skal gjøre alt vi kan for å støtte deg som kunde gjennom denne perioden. 

Ønsker du hjelp til hva du skal gjøre kan du sende oss en e-post til on.tceridaedron@knab, sende melding i sikker nettbankpostkasse eller chatte med oss