BankID på mobil fases ut -
BankID-appen blir ditt nye alternativ

BankID på mobil skal gradvis fases ut og BankID-appen blir ditt nye alternativ i tillegg til den fysiske kodebrikken. Appen bruker du til det samme som du gjør med BankID på mobil. Endringen skjer for å gi deg en bedre brukeropplevelse og økt sikkerhet.

Fra 1. september fases BankID på mobil gradvis ut til fordel for BankID-appen

Fra 1. september kan du ikke bestille eller fornye BankID på mobil. Det betyr at hvis din BankID på mobil utløper etter 1. september, vil den ikke kunne aktiveres på nytt. Dette gjelder også om du bytter SIM-kort hvis du mister mobilen eller bytter abonnement. Vi anbefaler derfor at du laster ned appen allerede nå, så har du både app og kodebrikke som BankID-alternativ.

BankID på mobil skal fases ut

Viktig å huske på:

  • Den fysiske kodebrikken skal ikke fases ut – den vil fungere for alle de som foretrekker å bruke den.
  • De fleste med BankID på mobil vil oppleve at løsningen fortsetter å fungere en stund, men BankID-appen skal etter hvert erstatte BankID på mobil. 
  • Appen brukes med samme personlige BankID-passord som med kodebrikken. 
  • Du trenger et aktivt BankID-sertifikat for å få aktivert appen. Dette kan du sjekke i nettbanken under «Innstillinger» og «BankID» eller via «Min BankID» øverst til høyre på bankid.noÅpnes i nytt vindu Er BankID-sertifikatet ditt utløpt og du fortsatt har kodebrikken, kan du reaktivere denne selv i nettbanken.  
  • Av sikkerhetsmessige årsaker må du vente litt underveis i aktiveringen. Det kan derfor være greit å tillate varslinger, så får du beskjed når du kan fullføre aktiveringen. 

Fordeler med appen - din digitale kodebrikke

  • Enklere og raskere innlogging
  • Bedre brukeropplevelse
  • Økt sikkerhet og ekstra trygghet med varsling på mobilen om hvilket brukersted som ønsker å bruke BankID
  • Det koster ingenting å bruke appen
  • Enkelt å aktivere appen på ny telefon

Slik bruker du BankID-appen

  1. Velg "Logg inn med BankID". 
  2. Fyll ut fødselsnummer. 
  3. Velg metode. Første gang etter aktivering må du velge appen som metode. Du kan alltid endre dette senere under valget Velg annen BankID. 
  4. En skjerm med BankID-app vises, og venter på at du skal godkjenne i appen. 
  5. Klikk på varslingen som dukker opp på telefonen for å åpne appen. 
  6. Godkjenn. Om du ikke har slått på varslinger må du selv åpne appen for å godkjenne. 
  7. Gå tilbake til nettstedet eller appen for å fullføre identifiseringen. 
  8. Fyll ut personlig passord.  

Glemt ditt personlige passord?

Har du BankID fra Nordea Direct, kan du bestille nytt personlig passord ved å velge «BankID» som innloggingsmetode når du logger inn i nettbanken. Da finner du lenke til «Glemt passord» under feltet for fødselsnummer. 

Har du BankID fra en annen bank, må du kontakte den aktuelle banken.

Lurer du på noe?