BankID på mobil fases ut -
BankID-appen blir ditt nye alternativ

BankID på mobil skal gradvis fases ut og BankID-appen blir ditt nye alternativ i tillegg til den fysiske kodebrikken. Appen bruker du til det samme som du gjør med BankID på mobil. Endringen skjer for å gi deg en bedre brukeropplevelse og økt sikkerhet.

Fra 1. september fases BankID på mobil gradvis ut til fordel for BankID-appen

Fra 1. september kan du ikke bestille eller fornye BankID på mobil. Det betyr at hvis din BankID på mobil utløper etter 1. september, vil den ikke kunne aktiveres på nytt. Dette gjelder også om du bytter SIM-kort hvis du mister mobilen eller bytter abonnement. Vi anbefaler derfor at du laster ned appen allerede nå, så har du både app og kodebrikke som BankID-alternativ.

Viktig å huske på:

  • Den fysiske kodebrikken skal ikke fases ut – den vil fungere for alle de som foretrekker å bruke den.
  • De fleste med BankID på mobil vil oppleve at løsningen fortsetter å fungere en stund, men BankID-appen skal etter hvert erstatte BankID på mobil. 
  • Appen brukes med samme personlige BankID-passord som med kodebrikken. 
  • Du trenger et aktivt BankID-sertifikat for å få aktivert appen. Er det lenge siden du har brukt kodebrikken, kan BankID-sertifikatet ditt være utløpt. Sjekk om du har et aktivt BankID-sertifikat i nettbanken under «Innstillinger» og «BankID» eller via «Min BankID» øverst til høyre på bankid.noÅpnes i nytt vindu

Fordeler med appen - din digitale kodebrikke

  • Enklere og raskere innlogging
  • Bedre brukeropplevelse
  • Økt sikkerhet og ekstra trygghet med varsling på mobilen om hvilket brukersted som ønsker å bruke BankID
  • Det koster ingenting å bruke appen
  • Enkelt å aktivere appen på ny telefon

Hvorfor fases BankID på mobil ut?

BankID på mobil fases ut til fordel for BankID-appen, for å øke sikkerheten og for å gi deg en bedre og mer stabil brukeropplevelse. 

  • Appen gir større fleksibilitet, og kan enkelt tilpasses nye krav til brukervennlighet, tilgjengelighet og informasjon i framtiden.
  • Appen verner bedre om ditt digitale jeg, i en hverdag med økende antall ID-tyveri, hvitvasking og svindel. 
  • Appen krever kun dataforbindelse, noe som gir deg en mer stabil tjeneste. Dagens BankID på mobil-løsning krever både data- og teleforbindelse på mobilen.

Slik bruker du BankID-appen

  1. Velg "Logg inn med BankID". 
  2. Fyll ut fødselsnummer. 
  3. Velg metode. Første gang etter aktivering må du velge appen som metode. Du kan alltid endre dette senere under valget Velg annen BankID. 
  4. En skjerm med BankID-app vises, og venter på at du skal godkjenne i appen. 
  5. Klikk på varslingen som dukker opp på telefonen for å åpne appen. 
  6. Godkjenn. Om du ikke har slått på varslinger må du selv åpne appen for å godkjenne. 
  7. Gå tilbake til nettstedet eller appen for å fullføre identifiseringen. 
  8. Fyll ut personlig passord.  

Glemt ditt personlige passord?

Har du BankID fra Nordea Direct, kan du bestille nytt personlig passord ved å velge «BankID» som innloggingsmetode når du logger inn i nettbanken. Da finner du lenke til «Glemt passord» under feltet for fødselsnummer. 

Har du BankID fra en annen bank, må du kontakte den aktuelle banken.

Lurer du på noe?