Fra 1. september fases BankID på mobil gradvis ut til fordel for BankID-appen
Fra 1. september kan du ikke bestille eller fornye BankID på mobil. Det betyr at hvis din BankID på mobil utløper etter 1. september, vil den ikke kunne aktiveres på nytt. Dette gjelder også om du bytter SIM-kort hvis du mister mobilen eller bytter abonnement. Vi anbefaler derfor at du laster ned appen allerede nå, så har du både app og kodebrikke som BankID-alternativ.
Viktig å huske på:
- Den fysiske kodebrikken skal ikke fases ut – den vil fungere for alle de som foretrekker å bruke den.
- De fleste med BankID på mobil vil oppleve at løsningen fortsetter å fungere en stund, men BankID-appen skal etter hvert erstatte BankID på mobil.
- Appen brukes med samme personlige BankID-passord som med kodebrikken.
Du trenger et aktivt BankID-sertifikat for å få aktivert appen. Er det lenge siden du har brukt kodebrikken, kan BankID-sertifikatet ditt være utløpt. Sjekk om du har et aktivt BankID-sertifikat i nettbanken under «Innstillinger» og «BankID» eller via «Min BankID» øverst til høyre på bankid.noÅpnes i nytt vindu.