Fra 1. september 2022 startet utfasingen av BankID på mobil til fordel for BankID-appen
Etter 1. september 2022 er det ikke mulig å bestille eller fornye BankID på mobil. Det betyr at hvis din BankID på mobil-avtale utløper eller om du må bytte SIM-kort, vil den ikke kunne aktiveres på nytt. Vi anbefaler derfor at du laster ned appen allerede nå, så har du både app og kodebrikke som BankID-alternativ.
Viktig å huske på:
- Den fysiske kodebrikken fases ikke ut – den fungerer for alle de som foretrekker å bruke den.
- De fleste med BankID på mobil vil oppleve at løsningen fortsetter å fungere en stund, men BankID-appen skal etter hvert erstatte BankID på mobil.
- Appen brukes med samme personlige BankID-passord som med kodebrikken.
- Du trenger et aktivt BankID-sertifikat for å få aktivert appen. Dette kan du sjekke i nettbanken under «Innstillinger» og «BankID» eller via «Min BankID» øverst til høyre på bankid.noÅpnes i nytt vindu Er BankID-sertifikatet ditt utløpt og du fortsatt har kodebrikken, kan du reaktivere denne selv i nettbanken.
- Av sikkerhetsmessige årsaker må du vente litt underveis i aktiveringen. Det kan derfor være greit å tillate varslinger, så får du beskjed når du kan fullføre aktiveringen.