BankID-appen - få kodebrikken på mobilen!

BankID-appen er din digitale kodebrikke som gjør det raskere å logge inn og signere med BankID. Like trygt som fysisk kodebrikke, men mye enklere og med økt sikkerhet mot svindel.

Fordeler med å bruke BankID-appen

  • Enklere å logge inn, godkjenne forespørsler og signere dokumenter. Du kan bruke appen til å identifisere deg, godkjenne forespørsler og signere dokumenter - uten kodebrikke!
  • Ekstra trygghet med varsel på mobilen om hvor du prøver å logge inn og som du kan avbryte hvis noe ikke stemmer.
  • Økt sikkerhet mot svindel - du bekrefter med noe du vet (brukernavn/passord) og noe du har (kodebrikke/telefon). Skulle passordet ditt komme på avveie vil ikke dette være nok for uvedkommende å få logget på som deg, fordi de ikke har telefonen din.
  • Husk å ikke kaste kodebrikken din - den er din backup dersom du skulle miste telefonen eller være uten den. 

Glemt ditt personlige passord?

Har du BankID fra Nordea Direct, kan du bestille nytt personlig passord ved å velge «BankID» som innloggingsmetode når du logger inn i nettbanken. Da finner du lenke til «Glemt passord» under feltet for fødselsnummer. 

Har du BankID fra en annen bank, må du kontakte den aktuelle banken.

Kom i gang med BankID-appen

  1. Last ned BankID-appen for iPhone eller Android. Du må ha iOS 12/Android 6 eller nyere for å bruke appen. 
  2. Åpne appen og logg inn med BankID - velg om du vil bruke kodebrikke eller BankID på mobil. 
  3. Tillat varslinger - dette trenger du for å få en snarvei til appen hver gang du skal godkjenne en forespørsel.
  4. Appen er aktivert og klar til bruk - gratulerer med din nye digitale kodebrikke! 

Slik fungerer appen

BankID-appen brukes med fødselsnummer og ditt personlige passord. 

Du godkjenner forespørsler via varsel på mobilen med snarvei til appen. Skal du logge inn med BankID-app velger du BankID (ikke BankID på mobil).

Lurer du på noe?