Girl with phone

Bytt bank til oss

Når du skal bytte bank til oss, kan du velge om du vil ordne alt enkelt selv eller be oss om hjelp til å avslutte kundeforholdet ditt i nåværende bank. Da flyttes betalingsavtaler over automatisk, kontoer avsluttes og penger overføres. Det er enklere om du ber oss om å gjøre det, men det er viktig at du gjør det i riktig rekkefølge. Her finner du en liten guide til hvordan du flytter over bankforholdet ditt til Nordea Direct.

Dette gjør du om du vil bytte bank selv

Når du bytter bank selv velger du om du beholder BankID-avtalen du har allerede har i en annen bank eller oppretter BankID hos Nordea Direct. Du kontakter selv din gamle bank for å overføre penger og avslutte kort. Har du avtalegiroavtaler oppretter du dette på nytt i nettbanken hos oss. Følg stegene her om hvordan du gjør det. 

1. Opprett kontoer og bestill kort

Logg inn i nettbanken på nordeadirect.no og opprett flere kontoer om du har behov for det. Kanskje du vil ha en egen regningskonto eller felleskonto i tillegg til brukskontoen din? Det koster ingenting å opprette flere kontoer. I nettbanken kan du også bestille bankkort og søke om kredittkort, og sette opp sparekontoer.

Logg inn i NettbankenÅpnes i nytt vindu

2. Velg om du vil beholde BankID eller bestille ny
3. Flytt innskudd til Nordea Direct
4. Flytt eFaktura og Avtalegiro
5. Flytt lønnskonto
6. Ferdig!

Logg inn i nettbanken på nordeadirect.no og opprett flere kontoer om du har behov for det. Kanskje du vil ha en egen regningskonto eller felleskonto i tillegg til brukskontoen din? Det koster ingenting å opprette flere kontoer. I nettbanken kan du også bestille bankkort og søke om kredittkort, og sette opp sparekontoer.

Logg inn i NettbankenÅpnes i nytt vindu

BankID-avtalen du har fra før kan du fortsatt ha, disse fungerer på tvers av alle banker i Norge. Det er mulig å ha flere BankID-avtaler og du kan fint være kunde i Nordea Direct uten å bestille BankID fra Nordea Direct. Men dersom du avslutter bankforholdet fullt og helt i din gamle bank avsluttes som regel også BankID-avtalen om den er tilknyttet banken du har hatt ditt dagligbankforhold til til nå. Da må du bestille BankID fra Nordea Direct. Under kan du lese mer om hvordan du bestiller kodebrikke, legitimerer deg med pass og aktiverer BankID-avtale. 

Les mer på BankID.noÅpnes i nytt vindu

Bestill kodebrikke i Nordea Direct
Når kundeforholdet i banken der du i dag har din BankID avtale avsluttes avsluttes som regel også BankID. For å unngå at du står uten BankID bør du derfor opprette ny BankID-avtale hos Nordea Direct først. Send oss en melding via “Meldingsboksen” i nettbanken om at du ønsker å bestille kodebrikke fra Nordea Direct og at du vil bli legitimert med pass. Du får da et rekommandert brev tilsendt  som du må hente på et postkontor/post i butikk. Du vil også få en SMS med passord fra oss. Ta med passet ditt, det er det eneste gyldige identifikasjonsmåte. På postkontoret/post i butikk legitimerer deg med passet og du mottar kodebrikken. 

Aktiver BankID-avtale i Nordea Direct
Etter 1-3 virkedager etter at du har legitimert deg med pass og hentet kodebrikke kan du bestille BankID. Logg deg inn i nettbanken ved å velge “Logg inn uten BankID”. Bruk passordet du har fått på SMS og sikkerhetskoden fra den nye kodebrikken du har fått fra Nordea Direct. Det er denne brikken den nye BankID-avtalen skal knyttes til. 

PS: Har du ikke mottatt kodebrikkepassord på SMS, ta kontakt med oss på Kundesenteret, så sender vi deg et nytt. 

Gå deretter til “Innstillinger” og velg “BankID”. Her velger du om du vil ha BankID på mobil eller BankID og bestiller dette. 

  • Velger du BankID på mobil vil du få bekreftelse på SMS etter noen om at det er aktivert og du er klar til å bruke BankID på mobil. 
  • Velger du BankID (der du bruker kodebrikken og ikke mobiltelefonen for autentisering hver gang) mottar du en SMS med et engangspassord. Logg inn i nettbanken på nytt, bruk sikkerhetskoden fra kodebrikken og engangspassordet du har fått og sett et nytt passord du velger selv. Etter dette er du klar til å bruke BankID med kodebrikke. 

Overfør innskudd fra din gamle bank. Noter deg nytt kontonummer til den kontoen du ønsker pengene overført til i Nordea Direct og overfør pengene. 

Har du en BSU konto du vil overføre? 

Har du en BSU-konto i en annen bank må dette overføres på et eget skjema. Last ned skjema for å flytte over BSU (pdf, 89 KB)Åpnes i nytt vindu, for å overføre kontoen og innskuddet. For renter på BSU-innskudd i Nordea Direct – se prislisten som gjelder for deg her.

NB! Merk at skjema må fylles ut og sendes til oss fra innlogget nettbank. Dette gjøres ved å skrive en melding til oss fra meldingsboksen og legge skjema «Flytting av BSU-konto til Nordea Direct Bank ASA» som vedlegg.

E-fakturaene dine er knyttet til ditt personnummer, og følger automatisk med over til ny bank.

Slik flytter du AvtaleGiro:

  • Noter mottakers KID- og kontonummer på AvtaleGiroen du skal flytte
  • Slett først avtalen i din gamle bank 
  • Gå til «Betale og overføre» og videre til «Opprett AvtaleGiro og e-faktura»
  • Velg «Søk etter tilbyder» og søk opp kontonummeret på avtalen
  • Fyll inn info i feltene og inngå AvtaleGiro
  • Normalt går det 4-6 uker før AvtaleGiro blir aktiv. Skulle det komme fakturaer mellomtiden vil du motta disse som ordinære fakturaer. 

Ved registrering av maksimumsbeløp, er det viktig å huske på følgende:​

  • Noen regninger kan variere i størrelse (f.eks. mobil faktura), mens andre kan øke (f.eks. årsavgifter). Det er derfor viktig at du registrerer et høyt nok beløp for å unngå at fakturaer ikke blir betalt.
  • Forfallsdato i slutten av måned kan medføre to belastninger i samme måned.  På grunn av helg/helligdager kan trekket bli forskjøvet til starten av påfølgende måned. 

Flytt over lønnskontoen din. Gi beskjed til arbeidsgiver om det nye kontonummeret i Nordea Direct du ønsker at de skal sette lønnen din inn på. Dersom du får utbetalinger fra NAVÅpnes i nytt vindu eller andre, kan du enkelt endre kontonummer når du er innlogget på sidene deres.

Dette gjør du om du vil at vi flytter bankforholdet for deg

Vi hjelper deg gjerne med å flytte over bankforholdet ditt til Nordea Direct. Du gir oss fullmakt til å gjøre det ved å fylle ut «Flytt Bank» skjemaet i nettbanken. Da blir kort, kontoer og BankID i den gamle banken avsluttet, og penger og avtalegiroer blir automatisk overført. 

NB! Men før du gjør det er det veldig viktig at du har mottatt bankkort fra oss og at du har opprettet BankID hos Nordea Direct.

1. Opprett konto og bestill kort

Logg inn i nettbanken på nordeadirect.no og opprett flere kontoer om du har behov for det. Kanskje du vil ha en egen regningskonto eller felleskonto i tillegg til brukskontoen din? Det koster ingenting å opprette flere kontoer. I nettbanken kan du også bestille bankkort og søke om kredittkort, og sette opp sparekontoer.

Logg inn i NettbankenÅpnes i nytt vindu

2. Bestill kodebrikke fra Nordea Direct
3. Aktiver BankID fra Nordea Direct
4. Fyll ut Bytt bank-skjemaet
5. Flytt lønnskontoen din
6. Ferdig

Logg inn i nettbanken på nordeadirect.no og opprett flere kontoer om du har behov for det. Kanskje du vil ha en egen regningskonto eller felleskonto i tillegg til brukskontoen din? Det koster ingenting å opprette flere kontoer. I nettbanken kan du også bestille bankkort og søke om kredittkort, og sette opp sparekontoer.

Logg inn i NettbankenÅpnes i nytt vindu

Når kundeforholdet i banken der du i dag har din BankID avtale avsluttes avsluttes som regel også BankID. For å unngå at du står uten BankID bør du derfor opprette ny BankID-avtale hos Nordea Direct først.

Send oss en melding via “Meldingsboksen” i nettbanken om at du ønsker å bestille kodebrikke fra Nordea Direct og at du vil bli legitimert med pass. 

Du får da et rekommandert brev tilsendt  som du må hente på et postkontor/post i butikk. Du vil også få en SMS med passord fra oss. Ta med passet ditt, det er det eneste gyldige identifikasjonsmåte. På postkontoret/post i butikk legitimerer deg med passet og du mottar kodebrikken. 

Etter 1-3 virkedager etter at du har legitimert deg med pass og hentet kodebrikke kan du bestille BankID. Logg deg inn i nettbanken ved å velge “Logg inn uten BankID”. Bruk passordet du har fått på SMS og sikkerhetskoden fra den nye kodebrikken du har fått fra Nordea Direct. Det er denne brikken den nye BankID-avtalen skal knyttes til. 

PS: Har du ikke mottatt kodebrikkepassord på SMS, ta kontakt med oss på Kundesenteret, så sender vi deg et nytt. 

Gå deretter  til “Innstillinger” og velge “BankID”. Her velger du om du vil ha BankID på mobil eller BankID og bestiller dette. 

Velger du BankID på mobil vil du få bekreftelse på SMS etter noen om at det er aktivert og du er klar til å bruke BankID på mobil. 

Velger du BankID (der du bruker kodebrikken og ikke mobiltelefonen for autentisering hver gang) mottar du en SMS med et engangspassord. Logg inn i nettbanken på nytt, bruk sikkerhetskoden fra kodebrikken og engangspassordet du har fått og sett et nytt passord du velger selv. Etter dette er du klar til å bruke BankID med kodebrikke. 

For å hjelpe deg med å overføre penger, avslutte kontoer og kort i din gamle bank må du gi oss fullmakt til å gjøre dette for deg. Dine AvtaleGiro-avtaler og betalinger som allerede ligger til forfall med KID overføres også, så det trenger du ikke tenke på. Det enkleste er å logge inn i nettbanken og gå til «Bytt bank» under «Innstillinger». Fyll inn skjemaet for hvilke kontoer du vil flytte og avslutte. 

Du kan også laste ned skjema for å bytte bank (pdf, 86 KB)Åpnes i nytt vindu, fylle det ut og sende det til oss fra innlogget nettbank. 

Når du har sendt oss skjemaet enten fra nettbanken eller på epost sender vi det videre til din gamle bank for behandling. 

NB! Husk at kortene du har i din gamle bank avsluttes, så det er viktig at du har fått nye kort fra oss først før du gjør dette. Avslutter du alle kontoene dine i den gamle banken avsluttes normalt også BankID om denne er utstedt i denne banken. Derfor er det viktig at du også har bestilt og mottatt kodebrikke og BankID fra Nordea Direct først for å unngå at du risikerer å ha en mellomperiode uten BankID. 

Har du en BSU konto du vil overføre? 

Har du en BSU-konto i en annen bank må dette overføres på et eget skjema. Last ned skjema for å flytte over BSU (pdf, 89 KB)Åpnes i nytt vindu, for å overføre kontoen og innskuddet. For renter på BSU-innskudd i Nordea Direct – se prislisten som gjelder for deg her.

Flytt over lønnskontoen din. Gi beskjed til arbeidsgiver om det nye kontonummeret i Nordea Direct du ønsker at de skal sette lønnen din inn på. Dersom du får utbetalinger fra NAVÅpnes i nytt vindu eller andre, kan du enkelt endre kontonummer når du er innlogget på sidene deres.