BankID-avtalen du har fra før kan du fortsatt ha, disse fungerer på tvers av alle banker i Norge. Det er mulig å ha flere BankID-avtaler og du kan fint være kunde i Nordea Direct uten å bestille BankID fra Nordea Direct. Men dersom du avslutter bankforholdet fullt og helt i din gamle bank avsluttes som regel også BankID-avtalen om den er tilknyttet banken du har hatt ditt dagligbankforhold til til nå. Da må du bestille BankID fra Nordea Direct. Under kan du lese mer om hvordan du bestiller kodebrikke, legitimerer deg med pass og aktiverer BankID-avtale.
Les mer på BankID.noÅpnes i nytt vindu
Bestill kodebrikke i Nordea Direct
Når kundeforholdet i banken der du i dag har din BankID avtale avsluttes avsluttes som regel også BankID. For å unngå at du står uten BankID bør du derfor opprette ny BankID-avtale hos Nordea Direct først. Send oss en melding via “Meldingsboksen” i nettbanken om at du ønsker å bestille kodebrikke fra Nordea Direct og at du vil bli legitimert med pass. Du får da et rekommandert brev tilsendt som du må hente på et postkontor/post i butikk. Du vil også få en SMS med passord fra oss. Ta med passet ditt, det er det eneste gyldige identifikasjonsmåte. På postkontoret/post i butikk legitimerer deg med passet og du mottar kodebrikken.
Aktiver BankID-avtale i Nordea Direct
Etter 1-3 virkedager etter at du har legitimert deg med pass og hentet kodebrikke kan du bestille BankID. Logg deg inn i nettbanken ved å velge “Logg inn uten BankID”. Bruk passordet du har fått på SMS og sikkerhetskoden fra den nye kodebrikken du har fått fra Nordea Direct. Det er denne brikken den nye BankID-avtalen skal knyttes til.
PS: Har du ikke mottatt kodebrikkepassord på SMS, ta kontakt med oss på Kundesenteret, så sender vi deg et nytt.
Gå deretter til “Innstillinger” og velg “BankID”. Her velger du om du vil ha BankID på mobil eller BankID og bestiller dette.
- Velger du BankID på mobil vil du få bekreftelse på SMS etter noen om at det er aktivert og du er klar til å bruke BankID på mobil.
- Velger du BankID (der du bruker kodebrikken og ikke mobiltelefonen for autentisering hver gang) mottar du en SMS med et engangspassord. Logg inn i nettbanken på nytt, bruk sikkerhetskoden fra kodebrikken og engangspassordet du har fått og sett et nytt passord du velger selv. Etter dette er du klar til å bruke BankID med kodebrikke.