Two persons meeting outside an office are looking at a laptop

Hva kan vi hjelpe deg med?

Her kan du søke, finne informasjon etter tema eller kontakte oss for å få hjelp.

Aktuelt nå

1. Hvordan bytte bank til Nordea Direct?

Det er enkelt å bytte bank til oss. Du kan enten gjøre det selv eller så kan vi gjøre det for deg. Vi har laget en steg-for-steg guide for begge metoder som vi anbefaler at du leser først. 

2. Nye oppdateringer på BSU-vilkårene

Til og med det kalenderåret du fyller 33 år kan du spare på BSU-konto. Det årlige sparebeløpet har blitt oppjustert til 27 500 kroner i året, mens det totale sparebeløpet er uendret på 300 000 kroner. 

Du får 20 % i skattefradrag på beløpet du sparer på BSU. Det vil si at du får 5 500 kroner i skattefradrag hvis du sparer det årlige sparebeløpet på 27 500 kroner. For å få skattefradraget, må pengene ha stått på konto gjennom årsskiftet.

Fra 2021 gis det ikke fradrag når du per 31. desember i inntektsåret helt eller delvis eier primær- eller sekundærbolig. Dette gjelder både direkte og indirekte eie. 

3. Hvordan oppretter jeg BankID fra Nordea Direct?

For å bestille BankID fra Nordea Direct må du først bli kunde hos oss.

Er du allerede kunde hos oss, kan du følge disse stegene for å opprette BankID:

4. Hvordan kan jeg se forbrukslånet mitt?

Forbrukslånet ditt kan du se i nettbanken din under «Oversikt» – «Se alle kontoer». Logg inn i nettbanken

Om du ikke har nettbank hos oss, så må du bli kunde i Nordea Direct, uten ekstra kostnader, for å få oversikt over lånet ditt. 

5. Hva er forskjellen på Nordea og Nordea Direct?

Nordea overtok eierskapet til Gjensidige Bank 1. mars 2019. 27 februar 2020 ble Nordea og Gjensidige Bank enige om å slå seg sammen med et felles mål om å gi deg et bredere tjenestetilbud og en fremtidsrettet bankløsning. Resultatet av dette er Nordea Direct, et helt eget og separat banktilbud. 

Nordea og Nordea Direct vil derfor inntil videre drives som to selvstendige banker med egne kundesystemer.  

Er du ny kunde?

mobilebank and netbank iconEr du ny kunde hos oss har du sikkert noen spørsmål. Her får du svarene på alt du trenger for å komme i gang.

BankID og innlogging

customer service find help accounts icon smallBankID, BankID på mobil, BankID for 15-18-åringer, innlogging, personlig passord, engangskode og kodebrikke.

Låne

Car key iconBoliglån, finansieringsbevis, flytte lån, mellomfinansiering, refinansiering, boligkreditt, renter og nedbetaling.

Mobil- og nettbank

customer service find help mobilebank and netbank icon smallBli kunde, bytte bank, mobilbank, mobilbank for barn, PSD2-direktivet og open banking. 

Bankkort og kredittkort

customer service find help cards icon smallSperre kort, glemt PIN, bestille eller avslutte kort, kredittkort, kontaktløs betaling, barne- og ungdomskort.

Konto

customer service find help accounts icon smallÅpne konto, avslutte konto, brukskonto, dele konto/felleskonto, depositumskonto og kontokreditt. 

Betalinger

customer service find help payment and transfers icon smalleFaktura, AvtaleGiro, faste oppdrag, straksbetaling, utenlandsbetaling, IBAN og SWIFT/BIC.

Spare

customer service find help loans and credit icon smallSparekonto, BSU, SmåSpar, høyrentekonto, fondssparing, barnekonto, fastrente og renter.

Om kundeforholdet

Study iconPersonopplysninger, adresseendring, dødsbo, legitimasjon, klage, tilbakemelding og kundeombud.

Fra Gjensidige Bank til Nordea Direct

customer service find help accounts icon smallLes om den nye merkevaren, ny mobil- og nettbank, våre priser og våre produkter.