Chat med oss Kundeservice

Gjør det selv

Slik gjør du det

Slik kommer du i gang med BankID på mobil

BankID på mobil er en løsning der din BankID blir lagret i SIM-kortet til mobiltelefonen i stedet for kodebrikken.

Med BankID på mobil bruker du mobiltelefonen i stedet for kodebrikken til å identifisere deg ved innlogging i nettbanken. Du taster da inn en selvvalgt PIN-kode på mobiltelefonen din for å logge inn i nettbanken.

Bestilling av BankID på mobil forutsetter at du har både en mobiltelefon og et SIM-kort som støtter dette. Bestilling gjøres i nettbanken under menypunktet "Innstillinger" - "BankID" og "Bestill BankID på mobil".

Husk at dersom du bytter SIM-kort, må du slette eksisterende avtale om BankID på mobil og opprette BankID avtale på nytt.

Slik bestiller du nytt personlig passord til BankID

Har du glemt ditt personlige passord? Hvis du har BankID fra Nordea Direct, ringer du (+47) 23 20 60 70 for å bestille nytt passord, eller du kan sende oss en melding fra meldingsboksen i nettbanken. Har du BankID fra en annen bank, må du kontakte den aktuelle banken.

Slik kommer du i gang med eFaktura

eFaktura er et samarbeid mellom norske banker og Bankenes Betalingssentral (BBS). eFaktura er bankuavhengig og betalingsmottaker sender eFaktura-forfallet til alle dine nettbanker. 

Bankuavhengigheten fører til at når du betaler eller sletter et eFaktura-forfall, oppdateres dette i alle nettbankene. Dette skjer også når du oppretter, endrer eller sletter eFaktura-avtaler. Har du spørsmål rundt fakturadetaljene, må du henvende deg til betalingsmottaker. eFaktura kan kombineres med AvtaleGiro-avtale hvis betalingsmottaker tilbyr denne kombinasjonen.

  • Du oppretter enkelt eFaktura ved å gå til "Forslag til Avtalegiro og eFaktura" i nettbanken og velg "Søk tilbyder".
  • Forfall på eFakturaen din vises i "Se betalinger til forfall" i nettbanken, og du blir varslet både med e-post og på førstesiden når du logger inn. Denne meldingen kan i noen tilfeller komme litt før selve eFakturaen. 
  • Du må selv velge hvilken nettbank og konto du ønsker å betale eFaktura-forfallet fra ved å trykke "Godkjenn eFaktura" på eFakturaen på den valgte kontoen. 
  • Fakturadetaljer finner du ved å velge forstørrelsesglassikonet til høyre for eFakturaen. Etter at betalingen er gjennomført kan du finne fakturaen ved å gå til "e-Fakturaarkivet" i nettbanken din.
  • Du kan redigere forfallsdato, beløp og belastningskonto på eFakturaforfallet etter at du har valgt "Godkjenn eFaktura". Disse endringene vil ikke oppdateres i den originale eFakturaen i nettbanken, og gjelder bare dette trekket.
Slik oppretter du en depositumskonto

Slik bestiller du depositumskonto:

  • Utleier må være kunde i Nordea Direct for å bestille depositumskonto. Er du ikke kunde kan du bli kunde med BankID fra annen bank. For at depositumskontoen skal kunne opprettes må også leietaker bli kunde. Dette for å koble depositumskontoen til leietakeren.
  • Kontoen bestilles i nettbanken  – velg "Depositumskonto" under "Åpne konto" i menyen.
  • Dette må du ha klart når du som utleier bestiller kontoen:
    • Adressen til utleieenheten
    • Navn, fødselsnummer, e-post og telefonnummer til den andre parten
    • Utleier betaler kostnaden ved etablering av konto (300 kroner). Se prislisten for gjeldende vilkår.
    • Leiekontrakten kan lastes opp, men dette er ikke et krav 
Slik aktiverer du bankkort i mobil/nettbank
  • I mobilbanken aktiverer du bankkortet ditt ved å gå til hovedmenyen, velg "Kort" – "Mine kort" og trykk på kortet du skal aktivere. Velg "Aktiver kort" i menyen som dukker opp og kortet er aktivert. 
  • I nettbanken går du til "Meny" – "Konto og kort" – "Kort" - "Mine kort" og klikk på kortet du skal aktivere. 
Slik bestiller du bankkort
  • Du bestiller bankkort ved å gå til "Konto og kort" - "Kort" - "Bestill bankkort" i nettbankmenyen.
  • Vi har i likhet med flere andre banker sluttet å tilby bankkort med bilde. Bankkort med bilde, personnummer og signatur kan være en kilde til ID-tyveri som vi nå unngår.
  • For bankkort er leveringstiden ca. én uke.
  • Du kan bestille flere kort til deg selv på de brukskontoene som er registrert på deg. Dette gjør du under menypunktet "Bestill bankkort" i nettbanken.
  • Ønsker du å bestille kort til noen du har gitt disposisjonsrett til for din konto kan du enkelt gjøre dette ved å gå til "Bestill bankkort". Når du bestiller kortet må du velge riktig korteier etter at du har valgt kontoen du ønsker å bestille kort til.
Slik oppretter/avslutter du konto
  • Du oppretter en konto under "Konto og kort" i menyen inne i nettbanken. Trykk "Åpne konto'' og deretter velg den kontotypen du ønsker å opprette. 
  • Du kan enkelt avslutte en konto ved å gå til "Konto og kort" og velg "Avslutt konto" i nettbanken din. Om du bare har én konto må du sende oss en melding via Meldingsboksen i nettbanken.
Slik laster du ned mobilbanken vår
  • Du må være kunde i Nordea Direct for å benytte mobilbanken. 
  • Last ned appen fra App Store eller Google Play. Ha fødselsnummeret ditt klart. Deretter aktiverer du enkelt mobilbanken med BankID, BankID på mobil eller kodebrikken din.
  • Barn mellom 15-18 år har annen prosedyre, se egne spørsmål og svar for denne aldersgruppen.
Slik finner du årsoppgavene dine

Årsoppgaven for bank (lån og kontoer) finner du under "Innstillinger" - "Meldingsboks" i menyen oppe til venstre i nettbanken. Velg "Les bankmeldinger". Etter hvert vil denne etter en stund legge seg under «Bankmeldinger». 

Slik forlenger du fastrenteinnskuddet ditt

Du blir varslet pr. sms og e-post når fastrenteinnskuddet må fornyes. Det gjøres ved å logge deg inn i nettbanken og sende en melding fra meldingsboksen.