Sikkerhet

Det er stadig flere som forsøker å svindle på nett. Som et generelt tips anbefaler vi at du aldri gir fra deg personlig informasjon eller lar andre ta kontroll over din datamaskin. Opplever du noe mistenkelig bør du ta kontakt med oss umiddelbart. Tid er en viktig faktor som øker sjansen for å få pengene returnert.

Ofte stilte spørsmål om svindel

Enkle råd for å unngå å bli svindlet:

  • Personlig informasjon som personnummer, BankID-koder, kontonummer eller kontaktinformasjon er personlig og skal ikke gis bort til noen andre. Dette inkluderer også Politiet og banken din.  
  • Dersom du kommer over nye nettsider, undersøk at det er et troverdig nettsted før du handler eller gir fra deg kortinformasjon. Ofte har useriøse nettsider tilbud som er for godt til å være sant, og da er det ofte det. Her kan man også være uheldig ved at prisen man skal betale være oppgitt i feil valuta og sluttsummen vil dermed være mye større enn først antatt. 
  • Dersom du mottar SMS om at du må installere eller oppdatere informasjon via lenke, ikke følg den. Søk heller opp appen og nettstedet for å oppdatere informasjon den veien. Er du usikker om dette er troverdig, kan du ta kontakt med utsteder. 
  • Dersom du blir kontaktet av selskaper som vil få deg til å gjøre investeringer hvor det er høy avkastning til lav risiko, med uklar dokumentasjon, er dette ofte svindel. Undersøk nettsiden og gjør vurderinger før du gjør større investeringer. Du kan også ta kontakt med banken dersom du er usikker på om dette er svindel eller ikke. 

Har du mistet BankID-brikken din?

Dersom din fysiske BankID er på avveie: 

  1. Ta kontakt med utsteder-bank for å få sperret din BankID. 
  2. Sperr konto og kort så snart som mulig. Kort kan selv sperres i nettbank. Ta kontakt med Kundeservice for å få sperret konto. 
  3. Anmeld forholdet så snart som mulig. Dette er også nødvendig for at vi som bank skal kunne bistå raskere. 

Dersom din BankID-informasjon er på avveie: 

  1. Sperr kort og konto så snart som mulig. Kort kan selv sperres i nettbank. Ta kontakt med Kundeservice for å få sperret konto. 
  2. Endre passord på din BankID. Ta kontakt med din utstederbank for mer informasjon om sperring av din BankID.
  3. Anmeld forholdet så snart som mulig. Dette er også nødvendig for at vi som bank skal kunne bistå raskere.  

Er din BankID-informasjon på avveie, ta kontakt via ndfraud@nordea.com for videre behandling av saken. Beskriv hva som har skjedd og hvordan BankID/BankID-informasjonen har kommet på avveie, og hva som allerede har blitt gjort med tanke på sperringer. Dersom forholdet allerede er anmeldt kan gjerne anmeldelsen legges ved.  

I dialog med banken vil du få informasjon om hva som skjer videre med tanke på videre saksbehandling, hvem du kan ta kontakt med i banken og mulighet for klagebehandling. 

Hva gjør jeg om jeg oppdager en ukjent transaksjon?

Du kan sperre kortet midlertidig i mobil- eller nettbanken. På den måten hindrer du mer misbruk på kortet. Det er viktig at du tar kontakt med oss så fort som mulig, slik at vi kan bistå deg videre.

Hvis den ukjente transaksjonen er gjennomført på et VISA/Mastercard har du muligheten å reklamere på transaksjonene. 

Vennligst fyll inn ut egenerklæringsskjema med de ukjente transaksjonene. Skjema og mer informasjon finner du her

Om saken omhandler feil transaksjonsbeløp, eller tydelige feil fra brukerstedets side, må du først forsøke kontakte brukerstedet selv.

Sperre kort

Du kan enkelt sperre og bestille nytt kort i mobil- og nettbanken.

Sperr kortet ditt i nettbanken

Unngå kortmisbruk og nettsvindel

Vær alltid aktsom dersom noe virker uvanlig. Les flere gode råd om riktig kortbruk.

Slik betaler du trygt på nett

Misbruk av BankID

Dersom andre har tilgang til BankID-en din er det en risiko for at den misbrukes. Les hvordan du beskytter deg.

Beskytt din BankID