Chat med oss Kundeservice

Bankkort og kredittkort

Hvordan sperre og bestille kort?

Sperre:

  • i nettbanken under «Kontoprodukt og kort» og «Sperre bankkort». 
  • i mobilbanken under «Kort»,  «Mine kort» og «Sperre kort».

Bestille:

Du bestiller bankkort ved å gå til «Bestill bankkort» i nettbankmenyen.

Hva gjør jeg om jeg oppdager en ukjent transaksjon?

Du kan sperre kortet midlertidig i mobil- eller nettbanken. På den måten hindrer du videre bruk på kortet frem til du har fått kontaktet oss.

Du har rett til å reklamere når du har brukt et Visa- eller Mastercard-kort. Fyll inn reklamasjonsskjemaet «egenerklæring VISA/Mastercard» og send det til oss.

Om saken omhandler feil transaksjonsbeløp, eller tydelige feil fra brukerstedets side må du først forsøke kontakte brukerstedet selv.  

Last ned skjemaet (pdf, 84 KB)Åpnes i nytt vindu 

Bestilling/søknad

Hvilke kort tilbyr dere?

Vi tilbyr Visa bankkort tilknyttet brukskontoen din. Du kan også søke om kredittkort hos oss. Les mer om kortene vi tilbyr. Vi tilbyr ikke VISA kredittkort til nye kunder fra og med 01.10.2019.

Hvordan bestiller jeg kort tilknyttet brukskontoen min?

Du bestiller bankkort ved å gå til «Bestill bankkort» i nettbankmenyen.

Hvorfor kan jeg ikke bestille bankkort med legitimasjon?

Vi har i likhet med flere andre banker sluttet å tilby bankkort med bilde. Bankkort med bilde, personnummer og signatur kan være en kilde til ID-tyveri som vi nå unngår.

Hvor lang tid tar det fra jeg søker til jeg mottar kortet?

For kredittkort er leveringstiden ca. 7-10 dager etter bestilling, og for bankkort ca. én uke.

Er det mulig å få flere bankkort tilknyttet samme brukskonto?

Ja. Du kan bestille flere kort til deg selv på de brukskontoene som er registrert på deg. Dette gjør du under menypunktet «Bestill bankkort» i nettbanken.

Ønsker du å bestille kort til noen du har gitt disposisjonsrett til for din konto kan du enkelt gjøre dette ved å gå til «Bestill bankkort». Når du bestiller kortet må du velge riktig korteier etter at du har valgt kontoen du ønsker å bestille kort til.

Kan jeg få høyere kreditt på mitt Mastercard eller VISA kredittkort?

For å øke kredittrammen på kredittkortet ditt må du legge inn ny søknad om dette via nettbanken ved å gå til «Søk om kredittkort». Vi tilbyr ikke VISA kredittkort til nye kunder fra og med 01.10.2019.

Hvorfor får jeg avslag på søknaden min om kredittkort?

Avslag er basert på en helhetsvurdering av informasjonen du har lagt inn i søknaden om kredittkort. Det kan være at du ikke oppfyller våre vilkår for å få innvilget kredittkort. Du må være over 18 år og være uten betalingsanmerkninger. Vi gjør også vurderinger i forhold til inntekt og gjeld.

Hvorfor har jeg fått en e-post som ber meg om å fullføre søknaden?

Har du begynt å fylle ut en søknad, men avsluttet før du har gjort deg ferdig med den, sender vi deg en unik link slik at du kan fullføre søknaden. Søknaden sendes inn til endelig behandling når alle steg er fullført.

Kortet mitt utløper snart; fornyes det automatisk og når i måneden fornyes/utløper det?

Når kortet ditt nærmer seg utløpsdato, fornyes det automatisk og du mottar et nytt i posten to til tre uker før det utløper. Kortet er gyldig i hele utløpsmåneden.

Sperre kort eller avslutte kortavtale

Jeg har mistet kortet mitt. Hva gjør jeg?

Du kan enkelt sperre og bestille nytt kort i mobil- og nettbanken.

Dersom du ønsker nytt bankkort bestiller du dette i mobil- eller nettbanken din under «Kontoprodukt og kort» og «Bestill bankkort». Dersom du ønsker et nytt kredittkort sender du oss en melding fra «Meldingsboksen».

 

Jeg vil ikke bruke kortet mitt lenger. Hva gjør jeg?

Dersom du sperret kortet på annen måte kan du sende melding fra nettpostkassen din og vi åpner sperren. Du kan bestille nytt kort ved å gå til "bestill bankkort" i nettbankmenyen.

Jeg mistet kortet, og fikk det sperret. Nå har jeg funnet det igjen. Kan dere åpne kortet?

Dersom du sperret kortet ditt i mobil- eller nettbanken og krysset av for "Kortet er borte akkurat nå, men jeg tror jeg finner det igjen", kan du selv åpne sperren. 

Dersom du sperret kortet på annen måte kan du sende melding fra nettpostkassen din og vi åpner sperren. Du kan bestille nytt kort ved å gå til "bestill bankkort" i nettbankmenyen.

Bruk av kortet

Jeg har glemt PIN-koden til kortet mitt. Hvordan får jeg ny?

PIN-koden til kortet ditt ligger tilgjengelig i nettbanken til enhver tid under «Kortoversikt» og «Hent PIN-kode». Du finner den også i mobilbanken.

Kan jeg endre PIN-koden min?

Nei, du kan ikke endre PIN-koden.

Jeg får ikke ut penger selv om det er nok penger på konto/igjen av kreditten. Hvorfor ikke?

Mulige årsaker:

  • Reservasjoner reduserer disponibelt beløp.
  • Maksimal grense for uttak eller varekjøp er nådd.
  • Du overskrider lokal beløpsgrense i minibanker.
Løper det renter på bruk av kredittkort?

Rente og gebyr beregnes fra uttaksdato/overføringsdato. Dette gjelder også ved overføring til konto og betaling på postkontor. På varekjøp er det inntil 45 dager rentefrihet.

Hvor finner jeg transaksjoner for kortet mitt?

I nettbanken kan du enkelt finne informasjon om transaksjoner og fakturaer på kredittkortet ditt. Under «Kortoversikt» ser du siste bevegelser, og ved å gå til «Søk i arkivet» kan du søke tilbake i historikk på tidligere transaksjoner. Du finner også transaksjonene i mobilbanken.

Hva er beløpsgrensen på kortet mitt?

Beløpsgrense på bankkort:

Uttak i Norge: 9 900 kroner per 3 dager.

Uttak i utland: 15 000 kroner per 3 dager.

Varekjøp: 100 000 per 3 dager.

Lokale grenser kan forekomme.

Beløpsgrense på Mastercard og VISA kredittkort:

Uttak: 15 000 kroner per 4 dager.

Varekjøp: 100 000 kroner per 4 dager.

Lokale grenser kan forekomme.

Hva betyr utløpsdato 06/21 på kortet, og får jeg automatisk tilsendt nytt?

Dette betyr at kortet er gyldig til og med 30. juni 2021, altså ut måneden som er utløpsmåneden. Det vil bli automatisk fornyet og vi sender et nytt kort til deg før utløpsdatoen er nådd.

Hva er CVV2/CVC2 og hvor finner jeg den koden?

Når du handler med Visa-kort eller Mastercard på nett vil du oppleve å bli spurt om kortnummer, utløpsdato og veldig ofte CVV2-/CVC2-kode. Koden er de tre siste sifrene som er trykket i signaturfeltet på baksiden av kortet. Denne koden finnes kun på kortet. Om den ikke er synlig på kortet, må du bestille et nytt kort.

Hvor mye koster det å betale med kort i utlandet?

Se prislisten for gebyr ved kontantuttak. Vær oppmerksom på at i noen land kan brukerstedet legge på et gebyr. Da skal brukerstedet opplyse om dette på forhånd.

Ligger det noen tilleggstjenester i kredittkortet mitt?
Kredittkortsidene våre er alltid oppdatert på eventuelle rabatter og tilbud du kan få når du bruker kredittkortet ditt.
Kan jeg bruke kortet til utenlandsk pengespillvirksomhet?

Nei, det kan du ikke. Norske myndigheter har besluttet at det er forbudt for norske banker å formidle betaling til brukersteder utenfor Norge når det gjelder pengespillvirksomhet.

Faktura for kredittkort

Jeg har fått en ukjent transaksjon på min faktura. Hva gjør jeg?

Du kan sperre kortet midlertidig i mobilbanken ved å velge «Kort/Sperre kort» og alternativet «Kortet er borte akkurat nå, men jeg tror jeg finner det igjen.» På den måten hindrer du videre bruk på kortet frem til du har fått kontaktet oss.

Ring oss på 23 20 60 70 slik at vi kan undersøke saken og sperre kortet, om nødvendig.

Hvorfor vises det ikke på kreditten at jeg har betalt fakturaen min på kredittkortet mitt?

Det tar fra to til fire virkedager før en innbetaling vises.

Er det mulig å få en måneds betalingsutsettelse på mottatt faktura?

Nei, du må alltid betale minimumsbeløpet på fakturaen. Dette er 3,5 % av benyttet kreditt, eller minimum 350 kroner.

Hvordan overfører jeg penger fra kredittkort til brukskonto?

For å overføre fra kredittkortet til brukskontoen din går du til «Overføring i nettbanken».

Hvordan betaler jeg kredittkortfakturaen min?

Betal til kontonummer 9775 94 64870 og bruk det 13-siffrede KID-nummeret du finner på kredittkortfakturaen din. Kredittkortfakturaen finner du under "Kort" i menyen i nettbanken.

Hvordan overføre penger til kredittkortet mitt?

Ønsker du å innbetale til kredittkortet utenom forfall legger du inn en betaling med KID-nummer fra forrige faktura.

Regionsperre

Er det regionsperre på kortet mitt?

Det er regionsperre på kortene fra Nordea Direct. Du får tilgang til å åpne eller sette regionsperre fra mobil- eller nettbanken under menyoverskriften «Kort». I mobilbanken trykker du på «Mer» i menylinjen nederst for å få tilgang til å endre regionsperre.

Jeg er på reise og har glemt å fjerne regionsperren – hva gjør jeg?

Regionsperren åpner du enkelt fra mobil- eller nettbank. Har du ikke nett-tilgang der du er, kan du kontakte kundesenteret vårt i åpningstiden på telefon +47 23 20 60 70.

Husk å sperre for aktuell region når du kommer hjem.

Hvordan vet jeg hvilke land som tilhører de forskjellige regionene?

I nettbanken kan du klikke på ønsket region for å se hvilke land som tilhører denne regionen. I mobilbanken vises kun navnet på regionen.

Får jeg beskjed om kortet mitt blir forsøkt misbrukt når jeg har regionsperre?

Ja. Ved å legge inn mobilnummeret ditt på siden for regionsperre i nettbanken, vil du motta en SMS hvis kortet blir forsøkt brukt i en sperret region. Denne funksjonen gir deg mulighet til å ta aksjon umiddelbart og kontakte banken.

Reklamasjon på kortbruk

Hvilke kort må jeg ha brukt for å kunne reklamere?

Du har rett til å reklamere når du har brukt et Visa- eller Mastercard-kort.

Reklamasjonsrettighetene gjelder imidlertid ikke når du betaler i vanlige betalingsterminaler med BankAxept i Norge.

Hvilke rettigheter har jeg ved reklamasjon?
  • Du har beskyttelse hvis et brukersted går konkurs eller ikke kan levere vare eller tjeneste.
  • Du får refusjon hvis kortet ditt blir dobbeltbelastet, som når en butikk trekker kortet ditt to ganger ved en feil.
  • Du kan reklamere hvis du blir belastet med et annet beløp enn det du har skrevet under på og godkjent.
  • Du kan reklamere hvis du avbestiller et hotellrom innen fristen hotellet har gitt, men likevel ikke får tilbake pengene dine.
  • Du kan reklamere hvis du blir feilaktig ved leie av bil hvis leiebilselskapet ikke oppfyller kortselskapets regler for dokumentasjon av etterbelastning.
Hvordan klager jeg på korttransaksjoner?

For rask og enkel behandling av din klagesak, fyller du inn reklamasjonsskjemaet «egenerklæring VISA/Mastercard» og sender det til oss.

Om saken omhandler feil transaksjonsbeløp, eller tydelige feil fra brukerstedets side må du først forsøke kontakte brukerstedet selv. Er transaksjonen eldre enn 100 dager kan vi dessverre ikke reklamere så fremt det ikke er en «vare ikke mottatt» sak. Ikke utsett innsendelsen, men send den inn så snart som mulig. Husk å legge kopi av e-post som viser dine forsøk på å avbestille varen eller tjenesten. I noen tilfeller er det også krav om at forholdet må politianmeldes, dette er spesifisert i skjemaet.

Last ned skjemaet (pdf, 84 KB)Åpnes i nytt vindu

Skjemaet må signeres, så du må skrive ut skjemaet etter det er nøyaktig utfylt. Om skjemaet mangler transaksjoner, eller signatur, vil vi måtte returnere skjemaet til deg og det vil da ta lenger tid å løse saken for deg. Du kan gjerne skanne skjemaet og sende det til e-poston.tceridaedron@knab02% eller legge det i en konvolutt og sende det til: Nordea Direct ASA, PB 33, 0101 Oslo.

Du vil motta en e-post når saken er åpnet.

Kontaktløs betaling

Hvordan vet jeg at kortet mitt kan brukes til å betale kontaktløst?

Kortet har symbolet for kontaktløs betaling på forsiden. 

Hvordan vet jeg at betalingsterminalen aksepterer kontaktløs betaling?

Betalingsterminalen viser symbolet for kontaktløs betaling. Noen butikker har også dette symbolet plassert ved inngangen (er du i tvil spør betjeningen).

Hvordan kommer jeg i gang med kontaktløs betaling?

Du bruker den samme betalingsterminalen som ellers, men slipper å taste PIN-kode for beløp under 400* kroner.

Slik gjør du:

  1. Se etter symbolet for kontaktløs betaling
  2. Hold kortet tett inntil betalingsterminalen
  3. Vent til betalingsterminalen viser at betalinger er gjennomført på skjermen

*For transitt, parkering og bompenger for vei/bro er grensen 500 kroner, ikke 400 kroner.

Er det like sikkert å betale med kontaktløse kort som med vanlige kort?

Kontaktløs betaling er like sikkert for deg som kunde og følger internasjonale standarder og krav om sertifiseringer. Maks tillatt beløp uten at du må taste PIN-kode er 400 kroner (for transaksjoner innen transitt, parkering og bompenger for vei/broer grensen 500 kroner og i utlandet kan det være andre beløpsgrenser) per transaksjon. Av og til vil du bli bedt om å taste PIN-koden din for å verifisere at du er eier av kortet.

Hva skjer hvis jeg mister kortet eller det blir stjålet?

Hvis du har mistet kortet ditt eller tror at det kan ha blitt stjålet må du sperre kortet ditt umiddelbart. Dette gjør du enkelt i mobil- eller nettbanken din. Kortholdere som blir svindlet vil bli holdt økonomisk skadeløse hvis de ikke har opptrådt uaktsomt i forhold til regelverket.

Barnekort og ungdomskort

Hvordan bestiller man bankkort til barn og ungdom?

NB! Vårt barnekort blir automatisk til et ungdomskort når man fyller 13 år.

Hvor gammel må man være for å få bankkort?

Barnekort har en nedre aldersgrense på 8 år, men foreldrene bør vurdere om barnet er modent nok til å få eget kort.

Ungdom mellom 13 og 17 år kan få ungdomskort.

Hvilken konto er kortet knyttet til?

Kortet vil bli tilknyttet en egen brukskonto i barnets navn.

Hvem har tilgang til kontoen som er tilknyttet kortet?

Forelder/verge med kundeforhold i Nordea Direct får disposisjonsrett til barnets konto.

Ungdom over 15 år disponerer kontoen selv.

Har barn og ungdom tilgang til nett- og mobilbank?

Nett- og mobilbank er tilgjengelig for alle kunder over 13 år.

Mobilbanken lastes ned fra App Store eller Google Play og er tilgjengelig for alle.

Hvordan bestiller man ny PIN-kode?

For barn under 13 år kan PIN-kode bestilles ved å ringe kundesenteret på 23 20 60 70 eller ved at en av foresatt/verge sender melding fra nettpostkassen. 

Ungdom over 13 år kan når som helst hente ny PIN-kode i nettbanken eller i mobilbanken.

Er det noen begrensning for bruk av kortet?

Kortet kan brukes i alle terminaler som aksepterer BankAxept eller Visa, kontaktløst uten PIN-kode, eller med PIN-kode og chip.

Det er kun mulig å bruke kortet hvis det er dekning på kontoen og uttaket/kjøpet er innenfor beløpsgrensen.

Kan kortet brukes til å handle på nett?

Når barnet fyller 13 år er det mulig å åpne kortet for netthandel. Foresatt/verge må sende melding i nettbanken for å åpne opp for netthandel.

Hvor kan man sjekke saldo?

Barn under 13 år kan sjekke saldo i minibank.

Foreldre og ungdom over 13 år kan sjekke saldo ved å logge inn i nett- eller mobilbanken.

Hvilke beløpsgrenser gjelder for kortene?

Barnekort (8-12 år)

Varekjøp kontaktløst i Norge: 400 kr per 7 dager

Varekjøp med chip og PIN-kode i Norge: 400 kr per 7 dager

Varekjøp i utland: 400 kr per 7 dager

Uttak i Norge: 400 kr per 7 dager

Uttak i utland: 400 kr per 7 dager

Ungdomskort (13-14 år)

Varekjøp kontaktløst i Norge: 4 000 kr per 7 dager

Varekjøp med chip og PIN-kode i Norge: 4 000 kr per 7 dager

Varekjøp i utland: 4 000 kr per 7 dager

Uttak i Norge: 2 000 kr per 7 dager

Uttak i utland: 2 000 kr per 7 dager

Ungdomskort (15-17 år)

Varekjøp kontaktløst i Norge: 8 000 kr per 7 dager

Varekjøp med chip og PIN-kode i Norge: 8 000 kr per 7 dager

Varekjøp i utland: 8 000 kr per 7 dager

Uttak i Norge: 5 000 kr per 7 dager

Uttak i utland: 5 000 kr per 7 dager