Chat med oss Kundeservice

Betalinger

Hvordan opprette/endre eFaktura og avtalegiroer?

  • Søk opp Nordea Direct Bank ASA i nettbanken din. Husk å godkjenne eFakturaen slik at kontoen din blir belastet.
  • Under menypunktet «Forslag til eFaktura og AvtaleGiro», finner du forslag til nye betalingsavtaler. Finner du ikke avtalen du leter etter, kan du søke etter tilbyderen. Velg og godkjenn avtalene du ønsker å opprette. Det kan ta 4-6 uker før avtalen trer i kraft.

Hvordan betale til utlandet?

Det er sikrere, billigere og raskere for deg som kunde å benytte BIC/SWIFT ved utenlandsbetaling. Vi anbefaler at du sender i EURO til EU/EØS, og i lokal valuta til de andre landene. Du kan enkelt og trygt sende en betaling i nettbanken ved å gå til "Betaling" i venstremenyen og deretter "Betal til utlandet". Les mer her

Generelle spørsmål om betaling

Er det beløpsgrense for betalinger i nettbanken?

Elektroniske betalinger med nettbank og mobilbank har av sikkerhetsmessige årsaker egne beløpsgrenser, henholdsvis to millioner kroner og 500 000 kroner for Straksbetaling. Beløpsgrensene gjelder for alle betalinger i en kalendermåned. Grensene gjelder alle kunder, uavhengig av antall kontoer man disponerer i nettbanken. Ønsker du lavere grenser, kan disse endres fra menypunktet «Betalingsinnstillinger» som du finner i menyen i nettbanken din.

Hvordan endrer jeg beløpsgrensen for betaling?

Beløpsgrenser for betaling i nettbank og mobilbank endrer du enkelt ved å velge «Betalingsinnstillinger» som du finner i menyen i nettbanken din.

Hva betyr reservert – ikke bokført?

Dette er helt vanlig, og betyr at beløpet er reservert av brukerstedet. Detaljer om betalingen vises først når selve bokføringen skjer. Normalt vil dette være neste virkedag. Har du brukt kort kan det ta litt lenger tid. Ønsker du å fjerne reservasjonen må du kontakte brukerstedet.

Kontoen min vises i nettbanken, men jeg har ikke mulighet til å velge den som betalingskonto. Hva gjør jeg?

Kontoen kan være satt til skjult. Dette endrer du ved å gå til «Innstillinger» og «Endre kontoinnstillinger» i nettbanken. Dersom dette ikke hjelper, ring 23 20 60 70.

Når får mottaker penger som jeg har overført?

Har du betalt før klokken 13.30, vil pengene som regel være på konto samme dag. Har du betalt etter dette, vil pengene være på konto tidlig neste virkedag.

Jeg har krysset av for kvittering, når vil jeg motta denne?

Kvitteringen blir sendt til «Meldingsboksen» i nettbanken når beløpet er bokført ut fra din konto. Det vil si at du har kvittering dagen etter du har utført betalingen (gjelder virkedager). Dersom du har valgt kvittering med oblat vil denne bli sendt til deg i posten, og du vil ha den cirka én uke etter utført betaling.

Jeg glemte å krysse av for kvittering når jeg gjorde en betaling. Kan jeg bestille kvittering nå?

For å bestille en kvittering i ettertid sender du oss en melding fra «Meldingsboksen» i nettbanken med hvilken betaling det gjelder og når den ble gjennomført. Kvitteringen blir da sendt til din registrerte e-postadresse, stemplet og signert. Se prislisten for prisen for denne tjenesten.

Kan jeg etterbestille kvittering med oblat?

Nei, kvittering med oblat må du bestille når betalingen blir utført.

Har dere kontofon?

Nei, vi har ikke kontofon. I stedet tilbyr vi mobilbank, som lar deg blant annet sjekke saldo og overføre penger. Les om mobiltjenestene.

Kan jeg få tilgang til Apple Pay, Google Pay, Garmin Pay og Fitbit Pay hos Nordea Direct?

Vi vil dessverre ikke tilby disse tjenestene fra 27. februar. Vi jobber for å tilby dette på sikt. Ønsker du å komme i gang med en eller flere av disse nå, kan du det gjennom å bli kunde i Nordea.

Straksbetaling

Hva er Straksbetaling?

Straksbetaling er en tjeneste som gjør at du kan overføre penger umiddelbart mellom banker. Det betyr at mottaker har beløpet disponibelt i sin bank med en gang de er overført.

Koster det noe å bruke Straksbetaling?

Ja, det koster 2 kr for beløp mellom 1 – 5000 kr og 5 kr for beløp fra 5001 - 500 000 kr.

Hvordan bruker jeg Straksbetaling?

Når du skal bruke Straksbetaling går du som vanlig inn på «Betaling» i nettbanken din. Etter at du har lagt inn kontonummeret til mottakeren av pengene, vil du få opp valg om Straksbetaling. Kryss av for Straksbetaling, og pengene overføres umiddelbart.

Merk at dersom mottakerens bank ikke støtter Straksbetaling, vil ikke valget komme opp. Du må da gjøre en vanlig betaling til mottakeren.

Hvordan vet jeg om mottakerens bank støtter Straksbetaling?

Hvis valget om Straksbetaling kommer opp når du lagt inn kontonummeret til mottakeren betyr det at mottakerens bank støtter Straksbetaling.

Vil beløpet stå som reservert hos mottakeren?

Nei, beløpet vil stå som disponibelt beløp med en gang.

Hvorfor kan ikke jeg se hvem som har sendt meg penger med Straksbetaling?

Vår leverandør jobber med å rette denne feilen, og vi håper å kunne vise avsender i nettbanken så snart som mulig.

Utenlandsbetaling

Hva er SWIFT/BIC?

SWIFT/BIC-koden er en kode som identifiserer banken som du vil overføre penger til. Alle banker i de land som du kan overføre til har en unik SWIFT/BIC-kode. Alle opplysninger som trengs for å overføre til en bank i utlandet, som SWIFT/BIC-kode, kan fås hos mottaker/mottakers bank. 

For betaling fra Europa i Euro innenfor EØS området (EU/EØS) og Sveits (SEPA) skal denne adressen oppgis: GJASNO21

For alle andre typer betalinger, i andre valutasorter enn euro, både innenfor og utenfor EØS området (EU/EØS), skal denne adressen benyttes: DNBANOKK

Hva er IBAN?

IBAN (International Bank Account Number) er en internasjonal standard for bankkontonummer og registreres i feltet for kontonummer. Skal du betale til utlandet får du betalingsmottakerens IBAN ved å kontakte mottakeren selv.

Ditt eget IBAN-nummer i Nordea Direct finner du enkelt på flere måter:

  1. Under konto og kontodetaljer i mobil- og nettbank
  2. På dine kontoutskrifter, som er tilgjengelig i Meldingsboksen din i mobil- og nettbank
  3. Eller ved å bruke en IBAN kalkulator, som du finner ved å søke på "IBAN kalkulator"
Hva er bankkode?

Noen land bruker andre bankkoder enn SWIFT/BIC. Ved overførsel til USA, Canada og Australia, må det brukes bankkode. Bankkoden til USA (også kalt FedWire, routing number, ABA eller clearing number), er typisk FW + 9 siffer. Til Canada er den CC + 9 siffer, og til Australia er den AU + 6 siffer.

Hvor lang tid tar det før mottaker får pengene?

Det avhenger av hvilket land du betaler til, og hvilken betalingsform du bruker. Det er også avhengig av når på døgnet du foretar betalingen. Normalt vil betalingen være mottatt innen 2 til 8 virkedager.

Hvem betaler kostnadene for overføringen?

Som avsender blir du belastet kostnadene knyttet til å utføre betalingen i henhold til vår prisliste. 

Vær oppmerksom på at mottakerland kan ta en kostnad ved overførsel uavhengig av Nordea Direct, denne kostnaden blir belastet mottaker.

Hvilken informasjon trenger jeg for å kunne utføre betalingen?
  • Valutasort og beløp
  • Mottakers kontonummer, hvis du sender penger til land utenfor Europa
  • IBAN-nummer, hvis du sender penger innenfor Europa
  • Navn og adresse til mottaker
  • Mottakerbankens SWIFT/BIC eller bankkode
  • Navn og adresse til mottakers bankforbindelse
  • Hva overføringen gjelder
Hvordan fastsettes valutakursen?

Når du har gjennomført betalingen i nettbanken vil kontoen din bli midlertidig belastet for et beløp basert på en veiledende kurs. Når den reelle kursen er fastsatt, blir det endelige beløpet trukket fra kontoen, og den midlertidige belastningen annulleres.

Kurs på gjennomføringstid (ikke registreringstidspunkt) vil ligge til grunn for endelig kurssetting.

Det kan til tider være avvik mellom veiledende kurs og reell kurs på grunn av svingninger i valutakursene. Reell kurs fastsettes fortløpende gjennom dagen.

Kan jeg sjekke om en betaling til utlandet er registrert i nettbanken?

Ja, når en betaling er registrert, legger den seg i forfallsmappen. Hvis den ikke ligger der, eller ikke er under «Siste transaksjoner», er den ikke registrert.

Hva gjør jeg når valutaen jeg vil betale i ikke er et valg?

Da må du velge en annen valuta, for eksempel EUR (Euro) eller USD (amerikanske dollar).

Er det noen grense for hvor mye jeg kan overføre til utlandet?

Nei, det er ingen beløpsgrense for overførsel til utlandet, men den generelle grensen for overføring/betaling i nettbanken er én million kroner per måned.

Hvorfor må jeg gi opplysninger om betalingen til myndighetene?

Myndighetene krever informasjon om transaksjoner til utlandet som er større enn 100 000 kroner. Dette gjøres for å forhindre hvitvasking.

Hvorfor blir betaling til/fra utenlandske pengespillselskap stoppet?

Lotteritilsynet har vedtatt at norske banker må stoppe betalingstransaksjoner til og fra utenlandske pengespillselskap på nett.

eFaktura

Hva er eFaktura og hvordan fungerer det?

eFaktura er et samarbeid mellom norske banker og Bankenes Betalingssentral (BBS). eFaktura er bankuavhengig og betalingsmottaker sender eFaktura-forfallet til alle dine nettbanker.

eFaktura-forfallet vises i «Se betalinger til forfall» i nettbanken, og du blir varslet både med e-post og på førstesiden når du logger inn. Denne meldingen kan i noen tilfeller komme litt før selve eFakturaen. Du må selv velge hvilken nettbank og konto du ønsker å betale eFaktura-forfallet fra ved å trykke «Godkjenn eFaktura» på eFakturaen på den valgte kontoen. Fakturadetaljer finner du ved å velge forstørrelsesglassikonet til høyre for eFakturaen. Etter at betalingen er gjennomført kan du finne fakturaen ved å gå til «e-Fakturaarkivet» i nettbanken din.

Du kan redigere forfallsdato, beløp og belastningskonto på eFakturaforfallet etter at du har valgt «Godkjenn eFaktura». Disse endringene vil ikke oppdateres i den originale eFakturaen i nettbanken, og gjelder bare dette trekket.

Bankuavhengigheten fører til at når du betaler eller sletter et eFaktura-forfall, oppdateres dette i alle nettbankene. Dette skjer også når du oppretter, endrer eller sletter eFaktura-avtaler. Har du spørsmål rundt fakturadetaljene, må du henvende deg til betalingsmottaker. eFaktura kan kombineres med AvtaleGiro-avtale hvis betalingsmottaker tilbyr denne kombinasjonen.

Hvordan oppretter jeg eFaktura?

Du oppretter enkelt eFaktura ved å gå til "Betale og overføre" i nettbanken, deretter "Opprett AvtaleGiro og eFaktura". Klikk på "Søk tilbyder". Her kan du søke på navn eller kontonummer. 

Hvordan flytter jeg over eFaktura hvis jeg bytter bank til Nordea Direct?

eFakturaene er knyttet til ditt personnummer, og følger automatisk med over til ny bank.

Hvordan finner jeg min eFaktura-referanse?

eFaktura-referansen får du oppgitt fra betalingsmottaker.

Hvordan endrer jeg e-postadressen for varsling vedrørende eFakturaer?

Dersom du ønsker varsel for eFaktura på e-post, kan du endre eller legge til e-postadressen din i nettbanken ved den aktuelle avtalen. Se avtalen under «Se faste betalingsavtaler» i nettbanken. Når du endrer e-postadressen for denne avtalen kan du også velge å oppdatere e-postadressen for alle dine eFaktura-avtaler.

Hvordan endrer jeg beløpet på en eFaktura?

Beløpet på eFakturaen endrer du etter du har trykket «Godkjenn/Endre» på betalingskravet i nettbanken. I mobilbanken kan du endre beløpet før du godkjenner betalingskravet.

Hvorfor vises eFakturaene i flere nettbanker samtidig?

eFaktura er et samarbeid mellom norske banker og Bankenes Betalingssentral (BBS). eFaktura er bankuavhengig og betalingsmottaker sender eFaktura-forfallet til i alle dine nettbanker.

Bankuavhengigheten fører til at når du betaler eller sletter et eFaktura-forfall, oppdateres dette i alle nettbankene.

Dette skjer også når du oppretter, endrer eller sletter eFaktura-avtaler. Har du spørsmål rundt fakturadetaljene, må du henvende deg til betalingsmottaker.

Hvordan sletter jeg en eFaktura-avtale?

For å slette en eFaktura-avtale trykker du på pilen til høyre for den aktuelle avtalen under «Se faste betalingsavtaler» i nettbanken og velger «slett».

Kan jeg godkjenne alle efakturaer/betalinger samlet?

Det er dessverre ikke muligheter til å godkjenne efakturaer og betalinger samlet pr i dag. 

AvtaleGiro

Hvordan oppretter/flytter jeg AvtaleGiro?

Når du betaler en regning fra en leverandør i nettbanken, vil du vanligvis få opp et tilbud om AvtaleGiro. Hvis du har betalt en regning til leverandøren i nettbanken tidligere, vil det ofte ligge et tilbud om AvtaleGiro klart her. Noen bedrifter lar deg også opprette AvtaleGiro på sine nettsider eller ved hjelp av et skjema du sender i posten.

Vi anbefaler at du velger vårt forslag til maksimal beløpsgrense. Da reduseres sjansen for at dine AvtaleGiroer stoppes hvis fakturabeløpene blir større i fremtiden.

Slik oppretter/flytter du AvtaleGiro selv:

Finn nødvendig informasjon om dine eksisterende AvtaleGiroer i din gamle nettbank. Relevant informasjon er mottakers kontonummer og KID-nummer fra selve betalingsavtalen.

Slett AvtaleGiro-avtalene i din gamle nettbank. Trekkene slettes automatisk når avtalene avsluttes.

Gå til menypunktet «Forslag til eFaktura og AvtaleGiro». Her vil du finne dine betalinger som forslag til nye betalingsavtaler. Velg og godkjenn avtalene du ønsker å opprette. Finner du ikke avtalen du leter etter, kan du søke etter tilbyderen. Det kan ta 4-6 uker før avtalen trer i kraft.

Gå til forfallsmappen og fjern betalingene du har lagt til forfall.

Hvordan endrer jeg kontoen som AvtaleGiroene trekkes fra?

Du kan endre dette selv ved å velge «vis detaljer/endre avtale» under avtalen du ønsker å endre belastningskonto for.

Hvorfor vises det ikke et AvtaleGiro-forslag etter at jeg har betalt en regning?

Det er ulike årsaker til at forslag til AvtaleGiro ikke genereres:

  • Mottaker tilbyr ikke AvtaleGiro.
  • Mottaker har ulike kontoer/KID-nummer for innbetaling med AvtaleGiro og ordinær regning.
  • AvtaleGiro i annen bank er ikke slettet.
  • Kontakt betalingsmottaker for å finne årsaken.
Hvordan sletter jeg en AvtaleGiro?

For å slette en AvtaleGiro trykker du på pilen til høyre for den aktuelle avtalen under «Se faste betalingsavtaler» i nettbanken og velger «slett».