Generelle spørsmål om betaling
- Er det beløpsgrense for betalinger i nettbanken?
Elektroniske betalinger med nettbank og mobilbank har av sikkerhetsmessige årsaker egne beløpsgrenser, henholdsvis to millioner kroner og 500 000 kroner for Straksbetaling. Beløpsgrensene gjelder for alle betalinger i en kalendermåned. Grensene gjelder alle kunder, uavhengig av antall kontoer man disponerer i nettbanken. Ønsker du lavere grenser, kan disse endres fra menypunktet «Betalingsinnstillinger» som du finner i menyen i nettbanken din.
- Hvordan endrer jeg beløpsgrensen for betaling?
Beløpsgrenser for betaling i nettbank og mobilbank endrer du enkelt ved å velge «Betalingsinnstillinger» som du finner i menyen i nettbanken din.
- Hva betyr reservert – ikke bokført?
Dette er helt vanlig, og betyr at beløpet er reservert av brukerstedet. Detaljer om betalingen vises først når selve bokføringen skjer. Normalt vil dette være neste virkedag. Har du brukt kort kan det ta litt lenger tid. Ønsker du å fjerne reservasjonen må du kontakte brukerstedet.
- Kontoen min vises i nettbanken, men jeg har ikke mulighet til å velge den som betalingskonto. Hva gjør jeg?
Kontoen kan være satt til skjult. Dette endrer du ved å gå til «Innstillinger» og «Endre kontoinnstillinger» i nettbanken. Dersom dette ikke hjelper, ring 23 20 60 70.
- Når får mottaker penger som jeg har overført?
Har du betalt før klokken 13.30, vil pengene som regel være på konto samme dag. Har du betalt etter dette, vil pengene være på konto tidlig neste virkedag.
- Jeg har krysset av for kvittering, når vil jeg motta denne?
Kvitteringen blir sendt til «Meldingsboksen» i nettbanken når beløpet er bokført ut fra din konto. Det vil si at du har kvittering dagen etter du har utført betalingen (gjelder virkedager). Dersom du har valgt kvittering med oblat vil denne bli sendt til deg i posten, og du vil ha den cirka én uke etter utført betaling.
- Jeg glemte å krysse av for kvittering når jeg gjorde en betaling. Kan jeg bestille kvittering nå?
For å bestille en kvittering i ettertid sender du oss en melding fra «Meldingsboksen» i nettbanken med hvilken betaling det gjelder og når den ble gjennomført. Kvitteringen blir da sendt til din registrerte e-postadresse, stemplet og signert. Se prislisten for prisen for denne tjenesten.
- Kan jeg etterbestille kvittering med oblat?
Nei, kvittering med oblat må du bestille når betalingen blir utført.
- Har dere kontofon?
Nei, vi har ikke kontofon. I stedet tilbyr vi mobilbank, som lar deg sjekke saldo og utføre alle banktjenester. Les mer om mobilbanken.
- Må jeg oppdatere kortinformasjonen min i betalingstjenester som f.eks. Netflix når jeg får nytt kort?
Har du lagt inn ditt Visa kort/betalingsinformasjon i forskjellige streamingtjenester, trenger du ikke lenger å oppdatere dette selv ved utløp eller tap av kort. Visa oppdaterer dette automatisk gjennom tjenesten VAU (Visa Account Updater). Tjenesten holder kort/betalingsintormasjon oppdatert hos de forskjellige tjenestene som kortholder benytter, primært der hvor registreringen av kort/betalingsinformasjon er lagt inn via en nettside/browser, f. eks. Netflix, Playstation Network, Microsoft Office. All oppdatering/vedlikehold av kortinformasjon skjer hos Visa og du trenger derfor ikke gjøre noe.
Alle kunder er automatisk innrullert i tjenesten. Ønsker du ikke å være en del av tjenesten, kan du kontakte Kundeservice her.
Norske aktører som Ruter Billett, Vy, Vipps etc. er ikke en del av denne tjenesten, da disse opererer innenfor applikasjoner (app’er), og er tilknyttet det som kalles plattform for tokenisering.
- Kan jeg få tilgang til Apple Pay, Google Pay, Garmin Pay og Fitbit Pay hos Nordea Direct?
Vi tilbyr dessverre ikke disse tjenestene per nå, men vi jobber for å tilby dette på sikt. Ønsker du å komme i gang med en eller flere av disse nå, kan du det gjennom å bli kunde i Nordea.