- Gjøre en betaling i nettbanken
- Gå til Betalinger i toppmenyen
- Velg Ny betaling
- Fyll ut feltene
- Klikk på Lagre og godkjenn senere eller Godkjenn betaling
- Lage en fast betaling i nettbanken
- Gå til Betalinger i toppmenyen
- Velg Ny betaling
- Fyll ut feltene
- Nederst på siden kan du velge Opprett fast betaling
- Overføre mellom egne kontoer i nettbanken
- Gå til Betalinger i toppmenyen
- Velg Overføring til egen konto
Her kan du også velge om det skal være en Fast overføring.
- Problem med å registrere ny betaling i mobilbanken eller nettbanken
Prøver du å registrere en betaling og støter på problemer, kan du gå gjennom denne sjekklisten.
- Ikke bruk ugyldige tegn som punktum, komma, bindestrek eller bokstaver og tall som ikke tilhører det norske alfabetet
- Det kan ikke være mellomrom i KID- eller kontonummeret
- Forfallsdato på betalingen må være fram i tid
Tips! Ikke kopier inn KID- eller kontonummer, skriv det manuelt i betalingen.
- Velge standardkonto for betalinger i nettbanken
- Gå til Økonomi i toppmenyen
- Velg Kontoer
- Klikk på kontoen du ønsker å benytte som standardkonto
- Klikk på Vis kontoopplysninger
- Under Standardkonto trykker du på Angi som standard
Dette kan du også gjøre på Oversikt-siden ved å klikke på aktuell konto.
- Velge standardkonto for betalinger i mobilbanken
- Klikk på kontoen du ønsker som standardkonto ved betalinger
- Velg Innstillinger
- Der trykker du på knappen Bruk som standardkonto
- Endre beløpsgrense for betalinger i nettbanken
- Gå til Økonomi i toppmenyen
- Velg Kontoer
- Klikk på kontoen du ønsker å endre beløpsgrensen på
- Klikk på Vis kontoopplysninger
- Under Månedlig beløpsgrense trykker du på Rediger
Dette kan du også gjøre på Oversikt-siden ved å klikke på aktuell konto.
- Endre beløpsgrense for betalinger i mobilbanken
- Klikk på kontoen du ønsker å endre beløpsgrensen på
- Velg Innstillinger
- Klikk på Månedlig beløpsgrense for å endre beløpsgrensen
- Gjøre faste betalinger og overføringer i mobilbanken
Faste betalinger: Du kan opprette, endre og slette faste betalinger i mobilbanken.
- Gå til Betal for å opprette.
- Gå til Betalingsoversikt for å endre eller slette.
Faste overføringer: Du kan opprette og slette faste overføringer i mobilbanken.
- Gå til Overfør for å opprette.
- Gå til Betalingsoversikt for å slette.
- Endring av faste overføringer gjøres enn så lenge i nettbanken.
- Si opp abonnement i mobilbanken
Har du et abonnement som du ønsker å si opp, kan du enkelt gjøre det i mobilbanken.
- Gå til Innsikt
- Bla ned til Abonnementer
- Trykk på det aktuelle abonnementet
- Velg Si opp abonnement
- Overføre penger raskt mellom mine kontoer i mobilbanken
På siden Oversikt trykker du og holder nede på kontoen du vil overføre fra. Da åpnes overføringsbildet.
- Umiddelbar regningsbetaling
- Logg inn i nettbanken og trykk på linken Gammel nettbank på forsiden. Den ligger under Andre tjenester.
- Du kommer til den gamle nettbanken. Der velger du fanen Innstillinger.
- Gå til Betalingsinnstillinger på venstre side.
- Under Velg betalingstidspunkt klikker du på Betalingene utføres umiddelbart.
- Husk å lagre innstillingene.
Når mottaker har konto i Nordea vil beløpet umiddelbart være disponibelt på kontoen.
Betalinger til andre banker må være bekreftet før kl. 14.00 for at beløpet skal være disponibelt samme dag.
- Betaling som krever «ytterligere godkjenning»
Enkelte betalinger krever av sikkerhetshensyn en ekstra bekreftelse på SMS. SMS blir sendt til mobilnummeret vi har registrert i våre system, så husk å holde kontaktinformasjonen oppdatert i nettbanken eller mobilbanken til enhver tid.
Kontaktinformasjon oppdateres i nettbanken ved å trykke på navnet ditt øverst i høyre hjørne og deretter på «Profil», eller ved å trykke på «Profil» i mobilbanken.
NB! Dersom du oppdager at det ligger feil mobilnummer registrert eller du har utenlandsk mobilabonnement, må du kontakte kundeservice for å få gjennomført betalingen.
Slik gjør du det når du får tilsendt SMS:
- Sjekk at opplysningen i SMSen er riktige
- Svar «JA» dersom opplysningene er riktige eller «NEI» dersom opplysningene er feil eller betalingen er ukjent
- Har du svart «JA» kan du nå bekrefte betalingen i nettbanken eller mobilbanken
- Har du svar «NEI» blir betalingen slettet
- Utbetalinger fra NAV
Hvis du venter på penger fra NAV, kan du sjekke status for din utbetaling på nav.no under "Ditt NAV".
På NAVs nettsider finner du også oversikt over utbetalingsdatoer for ulike ytelser, se nav.no
- Kvittering for betaling i mobilbanken
Slik finner du kvittering i mobilbanken:
- Velg aktuell konto og betalingen som du har gjennomført. Øverst på siden fremkommer knappen "Kvittering".
- Når du har åpnet kvitteringen kan du trykke på ikonet øverst til høyre og sende kvitteringen som pdf dit du ønsker.
- Tidsfrister for innlandsbetalinger
Her kan du se tidsfrister for betaling innland
- Bensinstasjoner - reservasjon på konto
Når du fyller drivstoff legger bensinstasjonen/selskapet inn en reservasjon på kontoen din. Beløpet som reserveres er normalt 1500 kroner, eller det du har disponibelt hvis lavere saldo. Når du er ferdig med å fylle drivstoff blir reservasjonen slettet og den reelle summen du fylte for blir belastet kontoen. På denne måten sikrer bensinstasjonen at de får betalt og du unngår overtrekk på kontoen fordi du har fylt for mer enn hva du har dekning for.
- Apple Pay - kom i gang
Slik kommer du i gang - legge til kort i Apple Pay
- Google Pay - kom i gang
Slik kommer du i gang - legge til kort i Google Pay
- Samsung Pay - kom i gang
Slik kommer du i gang med Samsung Pay
- Garmin Pay - kom i gang
Slik kommer du i gang med Garmin Pay
- Fitbit Pay - kom i gang
Slik kommer du i gang med Fitbit Pay
- Hjelpe andre med å betale regninger
Har du foreldre som trenger hjelp fordi de ikke bruker nettbank eller mobilbank og BankID? Eller ønsker du å hjelpe en i familien som er syk i en periode? Det er flere måter å løse det på avhengig av om den du skal hjelpe er i stand til å ivareta sine egne økonomiske interesser eller ikke. Les om hvordan du kan hjelpe andre