- Hva er SWIFT/BIC?
SWIFT/BIC-koden er en kode som identifiserer banken som du vil overføre penger til. Alle banker i de land som du kan overføre til har en unik SWIFT/BIC-kode. Alle opplysninger som trengs for å overføre til en bank i utlandet, som SWIFT/BIC-kode, kan fås hos mottaker/mottakers bank.
For betaling fra Europa i Euro innenfor EØS området (EU/EØS) og Sveits (SEPA) skal denne adressen oppgis: GJASNO21
For alle andre typer betalinger, i andre valutasorter enn euro, både innenfor og utenfor EØS området (EU/EØS), skal denne adressen benyttes: DNBANOKK
- Hva er IBAN?
IBAN (International Bank Account Number) er en internasjonal standard for bankkontonummer og registreres i feltet for kontonummer. Skal du betale til utlandet får du betalingsmottakerens IBAN ved å kontakte mottakeren selv.
Ditt eget IBAN-nummer i Nordea Direct finner du enkelt på flere måter:
- Under konto og kontodetaljer i mobil- og nettbank
- På dine kontoutskrifter, som er tilgjengelig i Meldingsboksen din i mobil- og nettbank
- Eller ved å bruke en IBAN kalkulator, som du finner ved å søke på "IBAN kalkulator"
- Hva er bankkode?
Noen land bruker andre bankkoder enn SWIFT/BIC. Ved overførsel til USA, Canada og Australia, må det brukes bankkode. Bankkoden til USA (også kalt FedWire, routing number, ABA eller clearing number), er typisk FW + 9 siffer. Til Canada er den CC + 9 siffer, og til Australia er den AU + 6 siffer.
- Hvor lang tid tar det før mottaker får pengene?
Det avhenger av hvilket land du betaler til, og hvilken betalingsform du bruker. Det er også avhengig av når på døgnet du foretar betalingen. Normalt vil betalingen være mottatt innen 2 til 8 virkedager.
- Hvem betaler kostnadene for overføringen?
Som avsender blir du belastet kostnadene knyttet til å utføre betalingen i henhold til vår prisliste.
Vær oppmerksom på at mottakerland kan ta en kostnad ved overførsel uavhengig av Nordea Direct, denne kostnaden blir belastet mottaker.
- Hvilken informasjon trenger jeg for å kunne utføre betalingen?
- Valutasort og beløp
- Mottakers kontonummer, hvis du sender penger til land utenfor Europa
- IBAN-nummer, hvis du sender penger innenfor Europa
- Navn og adresse til mottaker
- Mottakerbankens SWIFT/BIC eller bankkode
- Navn og adresse til mottakers bankforbindelse
- Hva overføringen gjelder
- Hvordan fastsettes valutakursen?
Når du har gjennomført betalingen i nettbanken vil kontoen din bli midlertidig belastet for et beløp basert på en veiledende kurs. Når den reelle kursen er fastsatt, blir det endelige beløpet trukket fra kontoen, og den midlertidige belastningen annulleres.
Kurs på gjennomføringstid (ikke registreringstidspunkt) vil ligge til grunn for endelig kurssetting.
Det kan til tider være avvik mellom veiledende kurs og reell kurs på grunn av svingninger i valutakursene. Reell kurs fastsettes fortløpende gjennom dagen.
- Kan jeg sjekke om en betaling til utlandet er registrert i nettbanken?
Ja, når en betaling er registrert, legger den seg i forfallsmappen. Hvis den ikke ligger der, eller ikke er under «Siste transaksjoner», er den ikke registrert.
- Hva gjør jeg når valutaen jeg vil betale i ikke er et valg?
Da må du velge en annen valuta, for eksempel EUR (Euro) eller USD (amerikanske dollar).
- Er det noen grense for hvor mye jeg kan overføre til utlandet?
Nei, det er ingen beløpsgrense for overførsel til utlandet, men den generelle grensen for overføring/betaling i nettbanken er én million kroner per måned.
- Hvorfor må jeg gi opplysninger om betalingen til myndighetene?
Myndighetene krever informasjon om transaksjoner til utlandet som er større enn 100 000 kroner. Dette gjøres for å forhindre hvitvasking.
- Hvorfor blir betaling til/fra utenlandske pengespillselskap stoppet?
Lotteritilsynet har vedtatt at norske banker må stoppe betalingstransaksjoner til og fra utenlandske pengespillselskap på nett.