Chat med oss Kundeservice

Innlogging og BankID

Hva er BankID?

BankID er en digital legitimasjon for sikker identifisering og signering. BankID kan enten benyttes med kodebrikke eller BankID med PIN-kode på din mobil. 

Du må være over 13 år for å bestille BankID. BankID er personlig og det er svært viktig at du aldri deler din BankID med noen for å unngå misbruk. Her har vi samlet nyttig informasjon om BankID. 

Hvordan bestille passord?

Har du glemt ditt personlige passord? Hvis du har BankID fra Nordea Direct, ringer du (+47) 23 20 60 70 for å bestille nytt passord. Har du BankID fra en annen bank, må du kontakte den aktuelle banken.

BankID

Hva er BankID?

BankID er en elektronisk legitimasjon for sikker identifisering og signering på nett:

I den fysiske verden identifiserer du deg med pass, førerkort eller bankkort. I den elektroniske verden kan du bruke din BankID for å bekrefte hvem du er.

BankID tilbys av bankene i Norge. Løsningen er basert på en felles infrastruktur, utviklet av banknæringen i regi av Finansnæringens Fellesorganisasjon.

Du må være 13 år for å kunne bestille BankID.

Jeg har BankID i en annen bank – kan jeg bruke den?

Ja, du kan logge inn med BankID fra hvilken som helst norsk bank – uansett hvilke produkter og tjenester du har hos oss.

Hvilket passord skal jeg bruke?

Når du logger inn med BankID bruker du:

  • Fødselsnummer
  • Engangskode (kodebrikke) fra den banken der du har BankID 
  • Ditt personlige passord
Jeg har glemt passordet - Hva gjør jeg?

Har du glemt ditt personlige passord? Hvis du har BankID fra Nordea Direct, ringer du +47 23 20 60 70 for å bestille nytt passord. Har du BankID fra en annen bank, må du kontakte den aktuelle banken.

Hvordan unngår jeg lagring og auto-utfylling av BankID-passord i Firefox 38.0.1?

Bruker du Firefox som nettleser, bør du være oppmerksom på at versjon 38.0.1 har muliggjort lagring og automatisk utfylling av BankID-passordet ditt.

Du bør ikke la nettleseren lagre passordet for deg. Du kan hindre dette ved å svare nei når det dukker opp spørsmål om lagring av BankID-passordet idet du logger på.

Dersom du allerede har akseptert lagring og utfylling av BankID-passordet, kan du fjerne det igjen.

Slik gjør du det: 

  • Velg Options (Windows) / Preferences (Mac) i menyen.
  • Velg "Security" i menyen til venstre.
  • Trykk på knappen "Saved Passwords...".
  • Markér linjen med https://csfe.bankid.no og trykk på "Remove".
  • Du må så foreta en ny innlogging med BankID, og velge "Never Remember Password for This Site" når Firefox spør om å lagre passordet.
  • BankID vil nå ligge i unntakslisten i Firefox, og du vil ikke bli spurt om å lagre BankID-passord igjen.
Hva er forskjellen på en kodebrikke, BankID og BankID på mobil?

Kodebrikke fra Nordea Direct

En kodebrikke uten BankID-avtale brukes til sikker innlogging og andre tjenester i nettbanken til den banken kodebrikken ble utstedt av.

BankID fra Nordea Direct eller annen bank

BankID er en elektronisk legitimasjon for sikker identifisering og signering på nett, basert på en felles infrastruktur for bankene i Norge. BankID avtalen knyttes opp mot din eksisterende kodebrikke. Det betyr at kodebrikken vil fungere som BankID. BankID-funksjonaliteten brukes på tvers av banker og offentlige tjenester.

For å kunne bestille BankID på kodebrikken må man være legitimert med pass og gjennomføre bestillingsprosessen i nettbanken.

Dersom du er usikker på om du har BankID på kodebrikken din kan du gå inn i nettbanken under menypunktet BankID. Her finner du en oversikt over din(e) BankID-avtaler i Nordea Direct hvis det finnes. Har du ingen BankID-avtaler hos oss kan du enkelt bestille dette under samme menypunkt i nettbanken.

BankID på mobil fra Nordea Direct eller annen bank

Med BankID på mobil benytter du mobiltelefonen i stedet for kodebrikken til å identifisere deg ved innlogging i nettbanken. Du taster da inn en selvvalgt PIN-kode på mobiltelefonen din for å logge inn i nettbanken.

Dersom du er usikker på om du har BankID på kodebrikken din kan du gå inn i nettbanken under menypunktet BankID. Her finner du en oversikt over din(e) BankID-avtaler i Nordea Direct hvis det finnes. Har du ingen BankID-avtaler hos oss kan du enkelt bestille dette under samme menypunkt i nettbanken..

Hvordan bestiller jeg BankID fra Nordea Direct?

For å bestille BankID fra Nordea Direct må du først bli kunde hos oss.

Bestill kodebrikke og legitimasjonskontroll
Send oss en melding via “Meldingsboksen” i nettbanken om at du ønsker å bestille kodebrikke fra Nordea Direct og at du vil bli legitimert med pass. Du får da et rekommandert brev tilsendt som du må hente på et postkontor/post i butikk. Du vil også få en SMS med passord fra oss. Ta med passet ditt, det er det eneste gyldige identifikasjonsmåte. På postkontoret/post i butikk legitimerer deg med passet og du  mottar kodebrikken. 

Bestill BankID-avtale hos Nordea Direct
Etter 1-3 virkedager etter at du har legitimert deg med pass og hentet kodebrikke kan du bestille BankID. Logg deg inn i nettbanken ved å velge “Logg inn uten BankID”. Bruk passordet du har fått på SMS og sikkerhetskoden fra den nye kodebrikken du har fått fra Nordea Direct. Det er denne brikken den nye BankID-avtalen skal knyttes til. 

PS: Har du ikke mottatt kodebrikkepassord på SMS, ta kontakt med oss på Kundesenteret, så sender vi deg et nytt. 

Gå deretter til “Innstillinger” og velge “BankID”. Her velger du om du vil ha BankID på mobil eller BankID og bestiller dette. 

  • Velger du BankID på mobil vil du få bekreftelse på SMS etter noen minutter om at det er aktivert og du er klar til å bruke BankID på mobil. 
  • Velger du BankID (der du bruker kodebrikken og ikke mobiltelefonen for autentisering hver gang) mottar du en SMS med et engangspassord. Logg inn i nettbanken på nytt, bruk sikkerhetskoden fra kodebrikken og engangspassordet du har fått og sett et nytt passord du velger selv. Etter dette er du klar til å bruke BankID med kodebrikke. 
Hvordan legitimerer jeg meg med pass?

Send oss en melding via “Meldingsboksen” i nettbanken om at du ønsker å bestille kodebrikke og å bli legitimert med pass. 

Du får da et rekommandert brev tilsendt som du må hente på et postkontor/post i butikk. Du vil også få en SMS med passord fra oss. Ta med passet ditt, det er det eneste gyldige identifikasjonsmåte. På postkontoret/post i butikk legitimerer deg med passet og du mottar kodebrikken. 

Etter 1-3 virkedager etter at du har legitimert deg kan du bestille BankID. Logg deg inn i nettbanken ved å velge “Logg inn uten BankID”. Bruk passordet du har fått på SMS og sikkerhetskoden fra den nye kodebrikken du har fått fra Nordea Direct. Det er denne brikken BankID skal knyttes til. 

Gå deretter  til “Innstillinger” og velge “BankID”.  Her bestiller du BankID eller BankID på mobil. Etter noen minutter får du bekreftelse på at det er aktivert og du er klar til å bruke BankID eller BankID på mobil.

PS: Har du ikke mottatt passord på SMS, ta kontakt med oss på Kundesenteret, så sender vi deg et nytt. 

Kodebrikken viser ikke tall lenger – hva gjør jeg?

Du kan ikke skifte batteri på kodebrikken. Ring oss på 23 20 60 70 for å bestille ny kodebrikke.

BankID på mobil

Hva er BankID på mobil?

BankID på mobil er en elektronisk identifiserings- og signeringsløsning, der sikkerhetselementene lagres i mobiltelefonens SIM-kort. Det er derfor tilstrekkelig å taste PIN-kode.

BankID er din personlige elektroniske identitet lagret hos banken. Du må derfor taste både passord og sikkerhetskode.

Kan jeg bruke BankID på mobil fra en annen bank?

Ja, du kan logge inn med BankID på mobil fra hvilken som helst norsk bank.

Hvordan bestiller jeg BankID på mobil fra Nordea Direct?

For å bestille BankID fra Nordea Direct må du først bli kunde hos oss.

Bestill kodebrikke og legitimasjonskontroll 
Send oss en melding via “Meldingsboksen” i nettbanken om at du ønsker å bestille kodebrikke fra Nordea Direct og at du vil bli legitimert med pass. Du får da et rekommandert brev tilsendt som du må hente på et postkontor/post i butikk. Du vil også få en SMS med passord fra oss. Ta med passet ditt, det er det eneste gyldige identifikasjonsmåte. På postkontoret/post i butikk legitimerer deg med passet og du  mottar kodebrikken. 

Bestill BankID-avtale hos Nordea Direct 
Etter 1-3 virkedager etter at du har legitimert deg med pass og hentet kodebrikke kan du bestille BankID. Logg deg inn i nettbanken ved å velge “Logg inn uten BankID”. Bruk passordet du har fått på SMS og sikkerhetskoden fra den nye kodebrikken du har fått fra Nordea Direct. Det er denne brikken den nye BankID-avtalen skal knyttes til. 

PS: Har du ikke mottatt kodebrikkepassord på SMS, ta kontakt med oss på Kundesenteret, så sender vi deg et nytt. 

Gå deretter til “Innstillinger” og velge “BankID”. Her velger du om du vil ha BankID på mobil eller BankID og bestiller dette. 

  • Velger du BankID på mobil vil du få bekreftelse på SMS etter noen minutter om at det er aktivert og du er klar til å bruke BankID på mobil. 
  • Velger du BankID (der du bruker kodebrikken og ikke mobiltelefonen for autentisering hver gang) mottar du en SMS med et engangspassord. Logg inn i nettbanken på nytt, bruk sikkerhetskoden fra kodebrikken og engangspassordet du har fått og sett et nytt passord du velger selv. Etter dette er du klar til å bruke BankID med kodebrikke. 
Kan jeg utføre alle banktjenester?

Ja, men du vil trenge kodebrikke fra Nordea Direct hvis du skal laste ned BankID på mobil på nytt (ved skifte av SIM-kort).

Hva skjer hvis jeg mister mobilen?

BankID på mobil er beskyttet med PIN-kode, og har ingen verdi for de som ikke kjenner den.

Etter 3 forsøk med feil PIN-kode vil BankID på mobil sperres. Sperren fjernes ved å aktivere BankID på mobil i nettbanken.

Jeg får en feilmelding, hva gjør jeg?

Du finner de ulike feilmeldingene på bankid.noÅpnes i nytt vindu 

Dersom du ikke finner feilmeldingen som gjelder deg, kan du ta kontakt med oss på 23 20 60 70 så hjelper vi deg.

Med BankID kan du også
  • Signere lånesøknader og avtaler på nett
  • Bruke samme innlogging i flere nettbanker
  • Logge inn på offentlige tjenester som Nav, Altinn og Lånekassen.
Hva skjer om jeg bytter mobiltelefon eller SIM-kort?

Du kan fint bytte mobiltelefon uten at det skjer noe med din BankID på mobil. BankID på mobil følger SIM-kortet, og ikke mobiltelefonen.

Når du bytter SIM-kort, må du opprette ny avtale med BankID på mobil på det nye SIM-kortet. Dette gjelder også ved bytte av teleoperatør og mobilnummer.

BankID for 13-18-åringer

Hva bruker jeg BankID til?

Med BankID kan barn blant annet øke beløpsgrensene i Vipps, logge seg inn i nettbanken, og hos Lånekassen, samt kjøpe bussbillett på mobil. Barna kan også bruke BankID når de skal søke på skoler og universitet og mye mer.

Hvordan kan jeg få BankID?

Barnet må ha fylt 13 år, og begge foreldre/verger må samtykke slik at barnet kan inngå avtale om BankID. Etter at samtykkene er innhentet, kan barnet logge seg inn i nettbanken og bestille BankID til sin kodebrikke.

Barnet må være legitimert med pass. Dersom han/hun ikke er legitimert kan vi sende et brev som hentes på deres nærmeste postkontor/post i butikk. Send oss en melding i nettbanken (av sikkerhetshensyn).

NB! Når barnet henter brevet, må det ha med seg pass for å legitimere seg. Andre typer legitimasjon kan ikke benyttes.