Chat med oss Kundeservice

Innlogging og BankID

Hva er BankID?

BankID er en elektronisk legitimasjon for sikker identifisering og signering på nett:

I den fysiske verden identifiserer du deg med pass, førerkort eller bankkort. I den elektroniske verden kan du bruke din BankID for å bekrefte hvem du er.

Du må være 13 år for å kunne bestille BankID.

Les mer på bankid.noÅpnes i nytt vindu

Hvordan bestille passord?

Har du glemt ditt personlige passord? Hvis du har BankID fra Nordea Direct, ringer du (+47) 23 20 60 70 for å bestille nytt passord. Har du BankID fra en annen bank, må du kontakte den aktuelle banken.

BankID

Hva er BankID?

BankID er en elektronisk legitimasjon for sikker identifisering og signering på nett:

I den fysiske verden identifiserer du deg med pass, førerkort eller bankkort. I den elektroniske verden kan du bruke din BankID for å bekrefte hvem du er.

BankID tilbys av bankene i Norge. Løsningen er basert på en felles infrastruktur, utviklet av banknæringen i regi av Finansnæringens Fellesorganisasjon.

Du må være 13 år for å kunne bestille BankID.

Jeg har BankID i en annen bank – kan jeg bruke den?

Ja, du kan logge inn med BankID fra hvilken som helst norsk bank – uansett hvilke produkter og tjenester du har hos oss.

Hvilket passord skal jeg bruke?

Når du logger inn med BankID bruker du:

  • Fødselsnummer
  • Engangskode (kodebrikke) fra den banken der du har BankID 
  • Ditt personlige passord
Jeg har glemt passordet - Hva gjør jeg?

Har du glemt ditt personlige passord? Hvis du har BankID fra Nordea Direct, ringer du +47 23 20 60 70 for å bestille nytt passord. Har du BankID fra en annen bank, må du kontakte den aktuelle banken.

Hvordan unngår jeg lagring og auto-utfylling av BankID-passord i Firefox 38.0.1?

Bruker du Firefox som nettleser, bør du være oppmerksom på at versjon 38.0.1 har muliggjort lagring og automatisk utfylling av BankID-passordet ditt.

Du bør ikke la nettleseren lagre passordet for deg. Du kan hindre dette ved å svare nei når det dukker opp spørsmål om lagring av BankID-passordet idet du logger på.

Dersom du allerede har akseptert lagring og utfylling av BankID-passordet, kan du fjerne det igjen.

Slik gjør du det: 

  • Velg Options (Windows) / Preferences (Mac) i menyen.
  • Velg "Security" i menyen til venstre.
  • Trykk på knappen "Saved Passwords...".
  • Markér linjen med https://csfe.bankid.no og trykk på "Remove".
  • Du må så foreta en ny innlogging med BankID, og velge "Never Remember Password for This Site" når Firefox spør om å lagre passordet.
  • BankID vil nå ligge i unntakslisten i Firefox, og du vil ikke bli spurt om å lagre BankID-passord igjen.
Hva slags programvare trenger jeg?

Du trenger ingen spesiell programvare for å bruke BankID, men nettleseren din bør være oppdatert.

Hva er forskjellen på en kodebrikke, BankID og BankID på mobil?

Kodebrikke fra Nordea Direct

En kodebrikke uten BankID-avtale brukes til sikker innlogging og andre tjenester i nettbanken til den banken kodebrikken ble utstedt av.

BankID fra Nordea Direct eller annen bank

BankID er en elektronisk legitimasjon for sikker identifisering og signering på nett, basert på en felles infrastruktur for bankene i Norge. BankID avtalen knyttes opp mot din eksisterende kodebrikke. Det betyr at kodebrikken vil fungere som BankID. BankID-funksjonaliteten brukes på tvers av banker og offentlige tjenester.

For å kunne bestille BankID på kodebrikken må man være legitimert med pass og gjennomføre bestillingsprosessen i nettbanken.

Dersom du er usikker på om du har BankID på kodebrikken din kan du gå inn i nettbanken under menypunktet BankID. Her finner du en oversikt over din(e) BankID-avtaler i Nordea Direct hvis det finnes. Har du ingen BankID-avtaler hos oss kan du enkelt bestille dette under samme menypunkt i nettbanken.

BankID på mobil fra Nordea Direct eller annen bank

Med BankID på mobil benytter du mobiltelefonen i stedet for kodebrikken til å identifisere deg ved innlogging i nettbanken. Du taster da inn en selvvalgt PIN-kode på mobiltelefonen din for å logge inn i nettbanken.

Dersom du er usikker på om du har BankID på kodebrikken din kan du gå inn i nettbanken under menypunktet BankID. Her finner du en oversikt over din(e) BankID-avtaler i Nordea Direct hvis det finnes. Har du ingen BankID-avtaler hos oss kan du enkelt bestille dette under samme menypunkt i nettbanken..

Hvordan bestiller jeg BankID fra Nordea Direct?

For å bestille BankID fra Nordea Direct må du først:

Opprette en konto hos oss

  • Logge inn med kodebrikke fra Nordea Direct – ikke med BankID fra en annen bank 
  • Være legitimert med pass – dette er et myndighetskrav
  • Du kan da enkelt og kostnadsfritt bestille BankID i nettbanken. Velg først «Oversikt», og deretter «BankID».
Hvordan legitimerer jeg meg med pass?

Du kan sende oss en henvendelse via «Meldingsboksen» i nettbanken, slik at du kan legitimeres på et postkontor. Etter 1-2 virkedager når passet er registrert kan du aktivere BankID i nettbanken. Da velger du  først «Oversikt», og deretter «BankID». 

Kodebrikken viser ikke tall lenger – hva gjør jeg?

Du kan ikke skifte batteri på kodebrikken. Ring oss på 23 20 60 70 for å bestille ny kodebrikke.

BankID på mobil

Hva er BankID på mobil?

BankID på mobil er en elektronisk identifiserings- og signeringsløsning, der sikkerhetselementene lagres i mobiltelefonens SIM-kort. Det er derfor tilstrekkelig å taste PIN-kode.

BankID er din personlige elektroniske identitet lagret hos banken. Du må derfor taste både passord og sikkerhetskode.

Kan jeg bruke BankID på mobil fra en annen bank?

Ja, du kan logge inn med BankID på mobil fra hvilken som helst norsk bank.

Hvordan bestiller jeg BankID på mobil fra Nordea Direct?

Du kan bestille BankID på mobil i nettbanken:

  • Velg «BankID» i menyen. På neste steg velger du «BankID på mobil», og følger bestillingsløpet.
  • Din BankID på mobil blir bekreftet klar til bruk etter noen minutter, og du er klar til å logge inn.

Ble du kunde hos oss med BankID fra en annen bank? Da må du legitimeres med pass før du kan bestille BankID på mobil. Send oss en melding om dette i nettbanken (av sikkerhetshensyn). Velg først  <Meny>,  <Meldingsboksen>, og deretter <Skriv til oss>. Når vi får meldingen vil vi be deg legitimere deg med pass på ditt postkontor

Kan jeg utføre alle banktjenester?

Ja, men du vil trenge kodebrikke fra Nordea Direct hvis du skal laste ned BankID på mobil på nytt (ved skifte av SIM-kort).

Hva skjer hvis jeg mister mobilen?

BankID på mobil er beskyttet med PIN-kode, og har ingen verdi for de som ikke kjenner den.

Etter 3 forsøk med feil PIN-kode vil BankID på mobil sperres. Sperren fjernes ved å aktivere BankID på mobil i nettbanken.

Jeg får en feilmelding, hva gjør jeg?

Du finner de ulike feilmeldingene på bankid.noÅpnes i nytt vindu 

Dersom du ikke finner feilmeldingen som gjelder deg, kan du ta kontakt med oss på 23 20 60 70 så hjelper vi deg.

Med BankID kan du også
  • Signere lånesøknader og avtaler på nett
  • Bruke samme innlogging i flere nettbanker
  • Logge inn på offentlige tjenester som Nav, Altinn og Lånekassen.
Hva skjer om jeg bytter mobiltelefon eller SIM-kort?

Du kan fint bytte mobiltelefon uten at det skjer noe med din BankID på mobil. BankID på mobil følger SIM-kortet, og ikke mobiltelefonen.

Når du bytter SIM-kort, må du opprette ny avtale med BankID på mobil på det nye SIM-kortet. Dette gjelder også ved bytte av teleoperatør og mobilnummer.

BankID for 13-18-åringer

Hva bruker jeg BankID til?

Med BankID kan barn blant annet øke beløpsgrensene i Vipps, logge seg inn i nettbanken, og hos Lånekassen, samt kjøpe bussbillett på mobil. Barna kan også bruke BankID når de skal søke på skoler og universitet og mye mer.

Hvordan kan jeg få BankID?

Barnet må ha fylt 13 år, og begge foreldre/verger må samtykke slik at barnet kan inngå avtale om BankID. Etter at samtykkene er innhentet, kan barnet logge seg inn i nettbanken og bestille BankID til sin kodebrikke.

Barnet må være legitimert med pass. Dersom han/hun ikke er legitimert kan vi sende et brev som hentes på deres nærmeste postkontor/post i butikk. Send oss en melding i nettbanken (av sikkerhetshensyn).

NB! Når barnet henter brevet, må det ha med seg pass for å legitimere seg. Andre typer legitimasjon kan ikke benyttes.