Opprette/avslutte konto
- Hvordan oppretter jeg konto?
Du oppretter en Sparekonto under "Sparing og kontoer'' i nettbanken. Velg "Sparekonto'' og deretter "Åpne konto''.
- Hvor mange brukskontoer kan jeg opprette?
Du kan opprette maksimalt ni brukskontoer.
- Kan jeg bestemme navnene på kontoene selv?
Du kan endre navn på kontoene dine ved å gå til «Innstillinger» og deretter «Kontoinnstillinger» i nettbanken. Det er kun du som vil kunne se de nye kontonavnene, så dersom du kontakter oss med spørsmål om kontoen din trenger vi kontonummeret for å kunne hjelpe deg.
- Hva er forskjellen på saldo og disponibel saldo?
Disponibelt beløp forteller hvor mye penger du disponerer akkurat nå. Saldo er den bokførte verdien på kontoen – det vil si summen av transaksjonene i kontoutskriften din. Hvis et transaksjonsbeløp overskrider saldoen, kan det føre til overtrekksrente frem til det disponible beløpet er bokført.
- Kan jeg ringe dere for å få saldoopplysninger?
På grunn av sikkerhetsmessige årsaker kan vi ikke opplyse saldo eller kontonummer over telefon. Bruk nettbanken eller våre mobiltjenester å se saldo på kontoene dine.
- Hvordan kan jeg opprette en felleskonto/gi disposisjonsrett på konto til andre?
Du kan gi disposisjonsrett til dine konti under "Sparing og kontoer" i nettbanken. Velg "Disponenter". Merk at disponenten også må være registrert som bankkunde i Nordea Direct.
- Kontoen min vises ikke i nettbanken, hva kommer dette av?
Kontoen kan være satt til skjult. Dette endrer du ved å gå til «Kontoinnstillinger» under "Innstillinger" i nettbanken. Dersom dette ikke hjelper, ring 23 20 60 70.
- Hva er primærkonto?
Det er den kontoen som automatisk blir belastningskonto når du gjør en betaling.
- Hvordan avslutter jeg en konto?
Du kan enkelt avslutte en konto ved å gå til «avslutt konto» i nettbanken din. Om du bare har en konto må du sende oss en melding via «Meldingsboksen» i nettbanken.
- Er Nordea Direct medlem i Bankenes Sikringsfond?
Dine innskudd hos oss er sikret gjennom vårt medlemskap i Bankenes Sikringsfond. Dette betyr at dine innskudd er sikret med inntil 2 millioner kroner.
- Utsteder dere bankremisse?
Nei, vi tilbyr ikke bankremisse.
- Tilbyr dere depositumskonto?
Ja, det gjør vi. Les om depositumskonto her.
- Tilbyr dere VPS-konto?
Nei, det gjør vi dessverre ikke.
- Hva er mitt IBAN-nummer?
Ditt IBAN-nummer finner du på dine kontoutskrifter, som er tilgjengelig i Meldingsboksen eller under «kontodetaljer» for hver av dine kontoer.
- Hva er Nordea Direct SWIFT/BIC -adresse?
For betaling fra Europa i Euro innenfor EØS området (EU/EØS) og Sveits (SEPA) brukes GJASNO21.
For alle andre typer betalinger, i andre valutasorter enn Euro, både innenfor og utenfor EØS området (EU/EØS), brukes DNBANOKK.