Chat med oss Kundeservice

Konto

Hvordan opprette/avslutte konto?

Du oppretter en Sparekonto under "Sparing og kontoer'' i nettbanken. Velg "Sparekonto'' og deretter "Åpne konto''.

For å avslutte en konto, send oss en melding via «Meldingsboksen» i nettbanken.

Hvordan legge til disponenter på konto?

Du kan gi disposisjonsrett til dine konti under "Sparing og kontoer" i nettbanken. Velg "Disponenter".

Opprette/avslutte konto

Hvordan oppretter jeg konto?

Du oppretter en Sparekonto under "Sparing og kontoer'' i nettbanken. Velg "Sparekonto'' og deretter "Åpne konto''.

Hvor mange brukskontoer kan jeg opprette?

Du kan opprette maksimalt ni brukskontoer.

Kan jeg bestemme navnene på kontoene selv?

Du kan endre navn på kontoene dine ved å gå til «Innstillinger» og deretter «Kontoinnstillinger» i nettbanken. Det er kun du som vil kunne se de nye kontonavnene, så dersom du kontakter oss med spørsmål om kontoen din trenger vi kontonummeret for å kunne hjelpe deg.

Hva er forskjellen på saldo og disponibel saldo?

Disponibelt beløp forteller hvor mye penger du disponerer akkurat nå. Saldo er den bokførte verdien på kontoen – det vil si summen av transaksjonene i kontoutskriften din. Hvis et transaksjonsbeløp overskrider saldoen, kan det føre til overtrekksrente frem til det disponible beløpet er bokført.

Kan jeg ringe dere for å få saldoopplysninger?

På grunn av sikkerhetsmessige årsaker kan vi ikke opplyse saldo eller kontonummer over telefon. Bruk nettbanken eller våre mobiltjenester å se saldo på kontoene dine.

Hvordan kan jeg opprette en felleskonto/gi disposisjonsrett på konto til andre?

Du kan gi disposisjonsrett til dine konti under "Sparing og kontoer" i nettbanken. Velg "Disponenter". Merk at disponenten også må være registrert som bankkunde i Nordea Direct.

Kontoen min vises ikke i nettbanken, hva kommer dette av?

Kontoen kan være satt til skjult. Dette endrer du ved å gå til «Kontoinnstillinger» under "Innstillinger" i nettbanken. Dersom dette ikke hjelper, ring 23 20 60 70.

Hva er primærkonto?

Det er den kontoen som automatisk blir belastningskonto når du gjør en betaling.

Hvordan avslutter jeg en konto?

Du kan enkelt avslutte en konto ved å gå til «avslutt konto» i nettbanken din. Om du bare har en konto må du sende oss en melding via «Meldingsboksen» i nettbanken.

Er Nordea Direct medlem i Bankenes Sikringsfond?

Dine innskudd hos oss er sikret gjennom vårt medlemskap i Bankenes Sikringsfond. Dette betyr at dine innskudd er sikret med inntil 2 millioner kroner.

Utsteder dere bankremisse?

Nei, vi tilbyr ikke bankremisse.

Tilbyr dere depositumskonto?

Ja, det gjør vi. Les om depositumskonto her.

Tilbyr dere VPS-konto?

Nei, det gjør vi dessverre ikke. 

Hva er mitt IBAN-nummer?

Ditt IBAN-nummer finner du på dine kontoutskrifter, som er tilgjengelig i Meldingsboksen eller under «kontodetaljer» for hver av dine kontoer.

Hva er Nordea Direct SWIFT/BIC -adresse?

For betaling fra Europa i Euro innenfor EØS området (EU/EØS) og Sveits (SEPA) brukes GJASNO21.

For alle andre typer betalinger, i andre valutasorter enn Euro, både innenfor og utenfor EØS området (EU/EØS), brukes DNBANOKK.

Kontokreditt

Hva er kontokreditt?

Kontokreditt er en pengereserve som gjøres tilgjengelig som økt disponibel saldo på din brukskonto. Du kan sette kontoen din i minus med tilsvarende beløp uten at dette regnes som et overtrekk. Renter av benyttet kredittbeløp blir beregnet og belastet konto hver måned.

Hvordan søker jeg om kontokreditt?

Du søker selv om kontokreditt på nett. Send søknad.

Hvor mye kan jeg ha i kontokreditt?

Vi tilbyr inntil 75 000 kroner i kontokreditt, forutsatt at du oppfyller våre kriterier.

Hvilke kriterier må jeg oppfylle for å få kontokreditt?

For å få kontokreditt må du ha permanent folkeregistrert adresse i Norge, være over 18 år og ikke ha betalingsanmerkninger. Vi vil også foreta en kredittvurdering før vi kan gi deg et tilbud.

Hva koster det å ha kontokreditt?

Du betaler rente for den kreditten du faktisk benytter, samt en månedlig provisjon av rammen, per måned.

Hvorfor får jeg avslag på min søknad om kontokreditt?

Vi opplyser ikke om årsaken til avslaget, utover at det er basert på en helhetsvurdering. Er det endringer i din situasjon som kan påvirke søknaden, anbefaler vi at du søker på ny. Søknader som i dag blir avslått vil på et senere tidspunkt kunne aksepteres.

Hvordan kan jeg få forhøyet kontokreditten?

For å få forhøyet kontokreditten må du sende inn en ny søknad.

Hvordan avslutter jeg kontokreditten?

Du avslutter kontokreditten ved å sende oss en henvendelse via meldingsboksen i nettbanken. Kontoen må ha positiv saldo for at vi skal avslutte kontokreditten.