- Har Nordea Direct flere mobilbank-apper?
Nei, Nordea Direct har kun én app. Den har enklere funksjonalitet for barn under 13 år. Dette tilpasser seg automatisk.
- Må jeg være kunde i Nordea Direct før jeg aktiverer mobilbanken?
Ja, for å kunne aktivere mobilbanken må være kunde i Nordea Direct.
- Hvordan kommer jeg i gang med å bruke mobilbanken?
Du må være kunde i Nordea Direct for å benytte mobilbanken. Last ned appen fra App Store eller Google Play. Ha fødselsnummeret ditt klart. Deretter aktiverer du enkelt mobilbanken med BankID, BankID på mobil eller kodebrikken din.
Barn under 13 år har annen prosedyre, se egne spørsmål og svar for denne aldersgruppenÅpnes i nytt vindu.
- Hvilke funksjoner inneholder mobilbanken?
Du kan utføre alle banktjenester i mobilbanken:
- Se oversikt over kontoer, lån og kort
- Sperre kort
- Gjøre endringer på boliglånet ditt; endre trekkkonto og trekkdato, se nedbetalingsplan og øke terminbeløp
- Kontakt oss via meldingsboksen
- Administrere regionsperre og velge hvor i verden kortet ditt skal kunne brukes
- Hvilke mobiltelefoner fungerer mobilbanken for?
Mobilbanken fungerer for Smarttelefoner som støtter nyere versjoner av operativsystemene til iOS (Apple) eller Android. Les mer her.
- Hva koster det å bruke mobilbank?
Nettbank og mobilbank har like priser. Se prislisten for gebyr ved regningsbetaling. Kostnadene for datatrafikk kommer i tillegg, og angis av din telefonoperatør.
- Kan jeg bruke mobilbanken fra utlandet?
Ja, på samme måte som i Norge. Men husk kostnadene ved telleskritt og datatrafikk fra utlandet.
- Kan jeg sende og motta meldinger til/fra banken fra mobilbanken?
Ja, meldingsboksen er tilgjengelig fra menyen. Fra den kan du sende melding og bilder/vedlegg via sikker kanal, og motta meldinger fra banken.
- Hvor sikker er mobilbanken?
Selve mobilbankløsningen er like sikker som nettbanken. Datatrafikken mellom mobilen og bankens systemer er kryptert. Ingen kontoopplysninger lagres på mobilen, og for å ta penger ut av konto kreves kode eller fingeravtrykk som ingen andre enn du har tilgang til.
Vi anbefaler alle å aktivere din egen private påloggingskode på mobiltelefonen for å forhindre at uvedkommende kan bruke mobilen og alt den inneholder av applikasjoner.
- Hva gjør jeg hvis jeg mister telefonen?
Da kontakter du mobiloperatøren din og får mobilabonnementet sperret. Vi anbefaler også å sperre selve mobiltelefonen. Det kan som regel utføres av butikken/selskapet som solgte telefonen.
- Hva gjør jeg når jeg bytter mobiltelefon eller mobilnummer?
For å bruke mobilbank på ny telefon, må den aktiveres på nytt. Da må du identifisere deg med BankID, BankID på mobil eller kodebrikke fra Nordea Direct. Husk at du sannsynligvis må opprette BankID på nytt.
Gjelder det Mobilbank for barn? Se egen beskrivelse for denne aldersgruppenÅpnes i nytt vindu.
- Hva skjer hvis jeg glemmer å logge meg ut?
Du blir automatisk logget ut etter noen minutter hvis du ikke bruker mobilbanken.
- Lagres data når jeg tar backup i App Store?
Data relatert til informasjon rundt dine kontoer lagres ikke på mobiltelefonen, og derfor heller ikke når du tar backup.
- Kan flere brukere logge seg inn i mobilbanken på samme telefon?
Ja, men da må appen aktiveres på nytt for hver bruker. Mobilbanken er knyttet mot både telefonnummer og personnummer.
Gjelder det Mobilbank for barn? Se egen beskrivelse for denne aldersgruppenÅpnes i nytt vindu.
- Kan jeg bruke SMS-varslinger?
Gjør hverdagen din enklere ved å benytte deg av SMS-varslinger.
For dine kontoer kan du opprette disse SMS-varslingene:
- Disponibelt beløp på fast valgt ukedag og klokkeslett
- Avviste betalinger
- Innbetalinger av lønn, barnetrygd eller pensjon
- Innbetalinger større enn valgt beløp
- Disponibelt beløp under valgt grense
Dette administrerer du enkelt fra nettbanken.
- Har dere kontofon?
Nei, vi har ikke kontofon. I stedet tilbyr vi mobilbank, som lar deg sjekke saldo og utføre alle banktjenester. Les mer om mobilbanken.