Chat med oss Kundeservice

For Telenorkunder: Bestill ny BankID på mobil

Telenor og deres underoperatører har i løpet av det siste året måtte oppgradere sine SIM-kort for å øke sikkerheten. Om dette gjelder deg har du mottatt flere varsler fra oss om å oppdatere din BankID på mobil. Om du nå har fått sperret din BankID på mobil skyldes dette at oppgraderingen ikke har blitt gjort på korrekt måte. Selv om din BankID på mobil er blitt sperret kan du enkelt gjennomføre oppgraderingen nå ved å bestille BankID på mobil. Hvordan du bestiller ny BankID på mobil finner du lenger ned på siden.

Her finner du mer informasjon om årsaken til oppgraderingen.Åpnes i nytt vindu

Er du Telenorkunde? Bestill ny BankID på mobil

Hva betyr dette for deg?

Du må bestille BankID for mobil på nytt i nettbanken innen 14 dager fra du mottar SMS fra oss. Merk at din BankID på mobil vil slutte å virke hvis du ikke bestiller på nytt i nettbanken. Dette gjelder selv om det står at din BankID på mobil er gyldig frem i tid.

Dersom du har mottatt nytt SIM-kort, må dette aktiveres ved å kontakte mobiloperatøren din før du oppdaterer BankID på mobil.

Slik bestiller du ny BankID på mobil
  1. Logg inn i nettbanken.
  2. Velg "BankID" eller "Kodebrikke uten BankID" som innloggingsmetode. 
  3. Under "Innstillinger" i nettbanken velger du "BankID".
  4. Bestill BankID på mobil ved å trykke på "Bestill", og følg stegene.
  5. Om du får varsel at din BankID på mobil allerede eksisterer eller er aktiv, skal du allikevel velge "Bestill".
  6. Motta SMS med bekreftelse på at din BankID på mobil er klar til bruk. 
Jeg forsøkte å bestille, men fikk feilmelding. Hva skal jeg gjøre?

Prosessen med å bestille BankID på mobil vil også oppgradere ditt SIM-kort. Aktiveringen vil derfor ta litt lenger tid enn vanlig. Om du mottar en feilmelding må du vente 7 minutter før du forsøker på nytt. Dersom det fremdeles ikke fungerer kan du kontakte  vårt kundesenter på telefon 23 20 60 70.

Får du feilmelding angående ditt SIM-kort må du kontakte Telenor.

Hva skjer hvis jeg ikke bestiller ny BankID på mobil?

Du vil motta en SMS fra oss når det er din tur til å bestille BankID på mobil. Dersom du ikke gjør dette i løpet av 14 dager etter mottatt SMS vil din BankID på mobil slutte å fungere. Merk at dette gjelder selv om det står at din BankID på mobil er gyldig frem i tid.

Jeg må ha nytt personlig passord til kodebrikken eller BankID. Hva gjør jeg?

For å bestille BankID på mobil må du logge deg inn med kodebrikke eller BankID med ditt personlige passord. Om du har glemt ditt personlige passord kan du enkelt få nytt ved å kontakte vårt kundesenter på telefon 23 20 60 70.

Hva skal jeg gjøre om jeg har mistet min kodebrikke/BankID-brikke?

For å bestille BankID på mobil må du logge deg inn med kodebrikke eller BankID med ditt personlige passord. Om du har mistet eller ikke vet hvor brikken er må du få tilsendt en ny. Dette kan du enkelt få ved å kontakte vårt kundesenter på telefon 23 20 60 70.

Må jeg vente til jeg mottar SMS, eller kan jeg bestille BankID på mobil med en gang?

For å unngå høyt trykk på systemet ønsker vi at ikke alle skal oppdatere sitt SIM-kort og BankID på mobil samtidig. Vi ber deg derfor vente til du mottar SMS, og håper på forståelse for dette. Det kan f.eks. hende at du ikke trenger en oppdatering da ditt SIM-kort og BankID på mobil allerede er oppdatert.

Hvordan aktiverer jeg mitt nye SIM-kort?

Forklaring på hvordan du aktiverer nytt SIM-kort finner du på Telenor.no.

Hvilke mobiloperatører gjelder dette for?
  • Telenor
  • Talkmore 
  • Dipper 
  • Phonect 
  • GE (Gudbrandsdals Energi) Mobil 
  • Gator 
  • ATEA Mobil 
  • Fjordkraft Mobil
  • Oyatel 
  • Saga Mobil 
  • Happybytes 
  • Sponz 
  • Telipol/Hudya 
  • Pepcall 
  • Primafon