Chat med oss Kundeservice

Kom i gang med din nye bank

Det er enkelt å bytte bank selv. Her får du tips om hvordan du åpner kontoer hos oss, samt hvordan du raskt kan flytte lønnskontoer og AvtaleGiro helt på egenhånd.

Bytt bank selv

Du kan raskt og enkelt overføre innskudd fra den andre banken din. I den nye nettbanken din kan du administrere dine AvtaleGiro-avtaler og eFaktura kommer automatisk opp.

Bytt bank selv ved å fylle ut skjemaet i nettbanken under «Bytt bank – flytt andre bankforhold til oss».

Logg inn i nettbankenÅpnes i nytt vindu

Ønsker du likevel hjelp, kan du laste ned skjemaet for å bytte bank og fylle ut dette. Skjemaet sendes til oss. Dette tar imidlertid noe lenger tid enn å bytte bank på egenhånd.

Last ned bytt bank-skjema (pdf, 78 KB)Åpnes i nytt vindu  

Bestill kort og opprett kontoer

Bankkort

Du har allerede en brukskonto hos oss, og denne kontoen er den du gjerne velger å få lønnen din inn på.

Du kan bestille bankkort som er tilknyttet brukskontoen. Kortet er et Visa debetkort, og det egner seg til daglige innkjøp og kontantuttak.

I nettbanken kan du også bestille et tilleggskort, slik at samboer eller ektefelle også kan få tilgang til kontoen om du ønsker det.

Bestill bankkortÅpnes i nytt vindu

Kredittkort

Hos oss kan du få kredittkort som kan brukes over hele verden med inntil 45 dagers rentefrihet på varekjøp.

Du er forhåndsgodkjent for kredittkort når du har boliglån hos oss.

Les mer og bestill kredittkort   

Konto og kort for barna

Har du barn i familien tilbyr vi både kort og sparing for de yngste. Du kan opprette en konto i barnets navn og bestille kort til denne kontoen.

Barnekonto

Barnekonto gir deg en god rente og risikofri sparing til barnet ditt. Jevn sparing til barnet ditt kan gi en god start på voksenlivet.

Les mer om barnekonto

Barne- og ungdomskort

Vi har kort med beløpsgrenser og sikkerhet som er tilpasset barnets alder.

  • for barn mellom 8-13 år, hvor du som forelder/foresatt kan disponere kontoen i nettbanken.
  • for ungdom mellom 13-18 år, hvor beløpsgrensen øker etter hvert som barnet blir eldre.

Les mer om barne- og ungdomskort

Du kan enkelt overføre penger til barnets kort fra mobilbanken din

Avslutt kortavtaler

Skal du avslutte ditt kundeforhold i din gamle bank, må du huske å avslutte kortavtalen din der.

Når du har mottatt kort fra oss bør du makulere gamle bankkort. Send bekreftelse til din gamle bank i nettpostkassen og be om å avslutte kortavtale for å unngå å bli fakturert for nytt kort.

Du velger selv om du vil avslutte kontoen i din gamle bank.

Flytte lønnskonto

For å flytte lønnskontoen din må du først bestemme hvilken av dine kontoer hos Nordea Direct du ønsker at lønnen skal settes inn på, for så å informere arbeidsgiver, NAV eller andre om det nye kontonummeret ditt.

Denne informasjonen sender du gjerne skriftlig, og vi har et forslag til tekst som du kan bruke (husk å sette inn kontonummeret ditt):

Jeg har fått nytt kontonummer, vennligst oppdater dette i systemene deres. Mitt nye kontonummer er: XXXX.XX.XXXXX

Bruk gjerne bruks­kontoen din som lønn­skonto, eller opprett en egen konto til dette formålet

Flytt eFaktura og AvtaleGiro

eFakturaene er knyttet til ditt personnummer, og følger automatisk med over til ny bank.

Følg disse enkle stegene for å flytte dine AvtaleGiro til ny nettbank:

  • Noter mottakers KID- og kontonummer på AvtaleGiroen du skal flytte
  • Slett avtalen i din gamle bank
  • Utfør en betaling med KID på 1 krone i den nye nettbanken, med forfallsdato 3 dager frem
  • Inngå AvtaleGiro
  • Slett betalingen på 1 krone i forfallsmappen
  • Normalt går det 4-6 uker før AvtaleGiro blir aktiv

Logg inn i nettbankenÅpnes i nytt vindu

Ny BankID: Husk å bestille kodebrikke fra oss hvis du avslutter kundeforholdet i din gamle bank. BankID oppretter du selv i nettbanken når du har mottatt kodebrikken. Ring oss på
23 20 60 70 så hjelper vi deg.

Mobilbank

I mobilbanken får du tilgang til en hel rekke kontoer og tjenester uten at du trenger å logge inn.

Du kan enten bruke vår App, eller skrive direct.nordea.no/mobilbank rett i nettleseren på mobilen.

Slik kommer du i gang ved første pålogging:

  1. Velg «Mobilbank» i nettbanken
  2. Velg «Aktiver mobil­enheter»
  3. Hent aktiverings­kode
  4. Tast inn aktiverings­koden ved pålogging i appen
  5. Opprett en 4-sifret kode når du blir bedt om dette

Last ned appen 

Sparekonto

Sparekonto gir deg risikofri sparing med ubegrenset antall uttak. Plasser penger du allerede har, eller sett opp en fast månedlig overføring fra din brukskonto.

Vi anbefaler alle å ha minst 2-3 månedslønner stående på en sparekonto. Da er du godt forberedt på eventuelle uforutsette utgifter.

Åpne sparekontoÅpnes i nytt vindu

Boligsparing for ungdom

Brukte du ikke pengene på BSU-kontoen din da du kjøpte bolig kan du enkelt flytte kontoen til oss. 

Flytt BSU-kontoen din til oss  (pdf, 78 KB)Åpnes i nytt vindu 

Er du under 34 år og ikke har startet sparing i BSU, kan du starte sparingen selv om du har kjøpt din første bolig. Du får da en gunstig sparerente samt skattefordeler.

Start sparing i BSUÅpnes i nytt vindu

Overfør innskudd

Overfør innskudd fra din gamle bank. Noter deg det nye kontonummeret ditt i  Nordea Direct og overfør til denne kontoen.